Bad-Toka och Toka-elände

Toka lever ett händelserikt liv. En varm dag plockade jag fram den nyinköpta barnpoolen i trädgården och fyllde med vatten. Det dröjde lite innan Toka vågade prova på vattnet. När jag hade lagt i en leksak som flöt omkring sträckte hon sig först så långt hon kunde för att nå den, men så småningom klev hon i med framtassarna. Jag lät henne hållas och gick in en stund. Efter en stund hörde jag ett våldsamt plaskande utifrån och var tvungen att titta efter.

Där fanns en helt galen hund i poolen som snurrade varv på varv och jagade sin svans, sedan flör hon ur poolen, tog några varv i trädgården, i med ett mäktigt magplask och så jagade hon svansen igen. Toka! Vattnet blev brunt av jord och lera, sedan tog hon ett par varv in i huset också så allting blev riktigt blött och skitigt, och så i poolen igen. Överlyckligt valp! Men när jag moppat golvet ett par gånger och Toka fått hålla på en stund kände jag att det räckte så jag tömde poolen, torkade valpen och avbröt leken. De vuxna damerna lyfte jag i vattnet var sin gång, men de verkade inte tycka att det var någon höjdare med plaskpöl. Riktigt badvatten är vad de vill ha.

Sedan var det det där med tänderna. Toka hade tappat alla mjölktänderna, jag räknade och kollade och allt verkade vara i sin ordning. Men så i början på denna veckan såg jag att en tand satt löst. Aj då, tänkte jag, är det inte klart än? Jag försökte dra loss tanden men riktigt så lös var den inte. Lite konstigt tyckte jag att det var, den satt ju ungefär på samma plats som på andra sidan där det var en permanent tand, men den var kanske lite vassare? Nåja, den lossnar väl snart, tänkte jag.

Det gick ett par dagar, och jag tittade på tanden igen. Den satt fortfarande kvar. Den gick att röra lite, men verkade sitta fast hårdare. Hmmm, är det den permanenta tanden i alla fall?? Och vad det var blått och svullet i tandköttet runt tanden! Få se nu, Toka fick lite stryk av Salsa tidigare, då var hon svullen på nosen ungefär där tanden sitter. Men inte såg jag att hon var blodig i munnen? Sedan var det den där promenaden några dagar senare då Salsa blev irriterad på Toka igen - då såg jag inte efter så noga.... Eller har det hänt något i skogen? Toka far ju fram som en blådåre, och full kontroll över sin kropp har hon inte...

I vilket fall, det var den permanenta tanden som fått sig en smäll! Den verkar växa fast igen, om än lite snett och längre ut än den motsvarande på andra sidan. En av mina kollegor har fått titta noga och ska skriva intyg om att Toka är fulltandad och med korrekt bett - innan det händer något mer! Avsaknad av en P1:a (som tanden betäcknas) är ju inget hunden lider av, men det är ju skillnad ur avelssynpunkt om tanden funnits där och sedan slagits ut eller om där aldrig har funnits en tand. Men än så länge har Toka alla tänder.....

Gunilla och Bonnie har skickat mig bilder på Busa och Galej. Medan jag försöker bestämma vilka jag ska skicka till Åse visar jag ett par av dem här. Bilden på Galej är beskuren för att inte ta upp allt minnesutrymme i bloggen...

Busa Virvelvind
En Busa på stranden

Galej 4,5 mån
Galej

Nu har jag bara fyra veckor kvar till min semester!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback