Mera midsommarhelg

Idag har jag känt mig som en zombie, levande död, hela dagen. Hade tänkt aktivera hundarna med uppletande och spår idag, men insåg redan på förmiddagen att jag får vara glad om jag orkar ta några ordentliga promenader med dem. Jag hade ju räknat fel igen på Salsas löp, hon är väl precis i höglöp! Så det blir till att gå dubbla promenader resten av veckan. Någon fler valpkull just nu ska vi verkligen inte ha.

Det var mycket som jag inte fick med i dagens första bloggande. T.ex. att Toka gjorde matte mycket nervös på midsommaraftonens morgon genom att börja kräkas intensivt ända tills vi åkte! Små valpar äter ju allt möjligt, och matte har varit med om att operera ut allt möjligt osmältbart ur hundars magtarmkanal. Symtomen brukar vara just intensiva kräkningar... Dessutom blir små valpar, precis som små barn, snabbt uttorkade om de får en kraftig magsjuka.

Så Toka fick göra en blixtvisit på Djursjukhuset innan vi for, och få några deciliter dropp under nackskinnet. Som tur var hade hon nog bara satt i sig något äckligt ruttet eller så, för när vi kom fram hade hon sovit sig frisk. Tack för hjälpen med droppet, Annika!

Sedan tänker jag skryta med hur cool Busa var på Stockholms centralstation. Hon såg ut som om hon kände sig helt hemma i den miljön, det var bara spännande och intressant allting! Nya hundar att titta på, duvor som pickade bland skräpet på perrongen, massor av trevliga människor. Tågen som susade in och susade ut brydde hon sig inte om alls och hon travade omkring på golv och i trappor helt bekymmerslöst.

Kennelmatte tyckte däremot inte om Stockholm! När jag körde fel för tredje gången (Gunilla och jag fick se mer av Stockholms trafiknät än vad någon av oss hade räknat med) var jag hjärtligt less på staden. Men det löste sig till slut och Busa och Gunilla kom iväg med rätt tåg i rätt tid. Och jag körde rätt, äntligen!, när jag skulle åka därifrån.

Naturligtvis var det inte bara Foxie jag träffade i Sundsvall. Hennes vänliga familj ställde upp med fika till mig och en lekstund för Toka, ett perfekt avbrott i bilkörandet! Att Foxie har det bra märks tydligt - det var fullt av hundleksaker i trädgården och alla i familjen leker och pysslar med henne. Hon såg ut att må bara bra! 

Av tikvalparna är Foxie den som mest påminner om mormor Salsa i sitt sätt att vara. Salsa kunde också oroa andra hundar genom sitt intensiva sätt att hälsa på dem. Salsa är en underbar hund som jag har haft mycket roligt tillsammans med, men helt enkel är hon inte. Det är en hund som kräver konsekvens och tydliga regler parat med bra belöningar och vänlighet. Något som alla hundar behöver, egentligen... Salsa är också väldigt livlig och väldigt intensiv. Inte det minsta nervös eller rädd, men hon tänder på alla cylindrar på en gång! Hon är väldigt koncentrerad när hon arbetar, och kan också konsten att koppla av, som tur är. Foxies ägare kan ha fått mycket hund för pengarna om Foxie fortsätter att vara som mormor!

Jag skulle kanske ha sagt något om nyttan med att dra ned rullgardin eller stänga persiennerna till Gunilla. Om det inte blir så ljust i rummet sover valparna bättre och längre på morgonen! Jag var helt övertygad om att det var Toka som drog igång Busa på morgnarna, men Toka har sovit till sent de här dagarna! Kan det verkligen ha varit tvärt om?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback