På benen

Idag har jag för första gången sett en av valparna gå uppe på benen, dvs stå ordentligt på alla fyra utan att släpa magen i backen! Det var "Klumpen" (=arbetsnamn), den största av hanvalparna som är först uppe. Klumpen har 60 g försprång till de andra killarna, och drygt 100 g till tjejerna! Det är visserligen vanskligt att uttala sig om storleken på den vuxna hunden efter hur stora de är som valpar, men lite börjar man undra vad det ska bli av denne tungviktare. Ska han bli lika stor som morfars far, Renängen Marodör? 

En annan glädjande nyhet är att dammsugaren inte har dragit sin sista suck. Jag skulle bunta ihop den och fara på tippen (eller miljöstationen som det visst heter nu), när jag drog mig till minnes ett filter som ska rengöras regelbundet.... Det var förstås helt genomsatt av partiklar, och när jag satte in reservfiltret startade dammsugaren glatt igen. Vilken tur! Att sopa är inte lika effektivt och jag är glad om jag slipper lägga ut pengar på en ny dammsugare just nu.

Efter en vecka med snösmältning och glatt flöjtande småfåglar kom vintern tillbaka med besked. Kraftigt snöfall och blåst i två dagar, och nu verkar det nästan vara mer snö än innan det började smälta. Men vackert är det! Ska försöka komma ut en tur på skidor med mormor Salsa innan det blir dagsmeja i solskenet.

Hilda och jag har lite olika åsikter om hur "inredningen" i valplådan ska vara. Jag är rädd att valparna ska bli kalla, och hade först tidningspapper i botten och en sådan där luden hundfilt ovanpå. Hilda gjorde konfetti av tidningarna (hon t.o.m. gjorde remsor av dem med tänderna, när hon inte bara krafsade sönder dem), rev bort filtarna och lade sig på golvet med valparna. Jag lade tillbaka nya tidningar, rättade till filtarna och lade upp valparna på filten igen.

Så höll vi på ett tag. Nu har jag istället lagt in ett bomullsöverkast som botten, och använder hundfilten som "vindskydd". Ja, så väldigt blåsigt är det inte inne, men man öppnar ytterdörrar och fönster då och då och jag är rädd att det ska bli dragigt. Hilda får stå ut tills valparna blivit större.

Nej, nu ska jag sätta på mig skidkläderna!

Kommentarer
Postat av: Svante

Tack för att du skriver om valparna. Det är kul att läsa och vi kollar din hemsida varje dag.

2007-03-20 @ 21:47:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback