Kennelläger

Årets kennelläger hölls i Fiskeboda nära Julita i Sörmland. Liksom tidigare år var vi tillsammans med Kennel Ullhedens, och Ullhedarna var förstås i majoritet (16 kullar mot två..) Men av tervarna tror jag nästan att de flesta var släkt med Turbulens-hundarna. Inte så konstigt med tanke på att både Salsa och Tango har avkommor på Ullhedens.....

Vädret var bra för hundarna, mulet och lite kyligt. Vi utan egen päls tyckte kanske att det var lite kyligt ibland, särskilt som det blåste ganska bra ute på öppna ytor. Första dagen kom det dessutom lite regn när "min" grupp tränade spår ute på stubbåker. Men annars var det uppehåll hela tiden.

Fiskeboda ligger på en liten landtunga ut i Hjälmaren. Vi bodde i ett hus med två-bäddsrum, stort allrum och kök. Maten var också ordnad, vilket var skönt när vi var så många. Vi som var ute i skogen hade med oss lunch i form av av fädiga smörgåsar, yoghurt, ägg och kaffe. Ingen behövde gå hungrig i alla fall, det blev t.o.m. mackor över, tror jag! Huset var precis lagom fint - rent och fräscht - men inte så nytt att man kände sig som en skurk när man tog in hundarna.

Alla Hildas syskon var på plats. Sam och Pia samt Scannah och Inga-Lill tränade lydnad, Terry och Kjell var med i samma grupp som jag och mina hundar. Av Tokas syskon var det bara Galej som var med på lägret, och eftersom Bonnie var med som instruktör så fick inte hennes hundar träna så mycket. Galej är inte lika stor som sin bror Skoj, men lika stilig. Det var först när det var dags att åka hem som vi kom på att vi skulle fota syskonen tillsammans. Stackars Kjell beordrades att vara hundhållare och fick den otacksamma uppgifter att försöka få busarna att posera för fotograferna.

Busar sep07

Två av Tangos söner, Svinto och Nix, var också med i vår grupp. Tyvärr blev Nix matte krasslig efter första dagen och valde då att träna lydnad. Lydnadsgänget höll sig i närheten av huset vi bodde i så då kunde Marina gå in och värma sig om hon blev frusen. Tangos söner har blivit stora som sin far, men liknade ganska mycket sin mor i övrigt utseendemässigt. Nix var den som liknade Tango mest. Alla tre som jag träffade på lägret verkar väldigt trevliga och ser också ut att ha fått bra arbetslust.

Miranda med Carina och två av Mirandas syskon var också med på lägret. De var ganska lika till utseendet alla tre, och nog kunde man ana vem som är deras mamma på deras sätt att vara.... Mycket fart är det i alla tre! Miranda och Muscot tränade spår och brukslydnad för Bonnie, och jag har inte hört annat än att det gick bra. Jag är inte säker på vad Mocca ägnade sig åt på lägret, men kanske var det spår för henne med?

Det fanns också en sökgrupp och en skyddsgrupp med på lägret. I sökgänget deltog en halvbror till Salsa - Lilla Eklidens Conjak med matte Anette. Jag hade gärna varit med och tränat sök, men de var redan såpass många att det hade blivit rörigt om jag försökt vara med. Även om jag inte hade tränat mer än en hund per pass, så hade jag velat låta alla göra någon övning under dagen och det är inte så lätt när man tränar sök.

Istället hamnade vi i en grupp där deltagarna ville göra lite av varje men ffa spår. Petra som var vår instruktör kom med många fina tips om hur man kan göra spårträningen varierad och lite mer spännande för hunden. Det blir så lätt att man hamnar i ett visst sätt att lägga sina spår, och jag märker att ffa Salsa tröttnar. Men på lägret fick hon lite svårigheter att bita i, och då visade hon att hon minsann kan när hon vill!

Toka skötte sig utmärkt och klarade både hårda spår, spår som legat en timme, fältspår, spårupptag och vinklar i spåret! Men jag kan inte skryta alltför mycket, för i gruppen fanns två yngre valpar som var minst lika bra eller bättre! Den yngsta visade sig också vara hur duktig som helst på lydnad! Duktig matte och duktig hund - det blir till att ligga i hårdträning om vi ska hålla jämna steg med det ekipaget!

Hilda skötte sig också bra på lägret (till skillnad från på tävlingen helgen innan som slutade efter tre apporter i spåret. På lägret visade hon minsann inga tendenser att spåra vilt, men på tävlingen följde hon både älgspår och rådjurspår istället för människospår. Det kändes lite snopet att inte ens få visa upp lydnaden, som vi hade jobbat riktigt bra med innan tävlingen.) Förutom spår tränade vi lite uppletande, lite sök (bara Salsa) och lite lydnad.

Sedan har jag och hundarna haft mer semester, men det får jag skriva om en annan dag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback