Snopet

Förra veckan hade jag och hundarna semester. Ja, Salsa hade väl också en sorts semester, men hon fick vara kvar i Östersund hos snälla hundvakter. Hilda, Toka och jag åkte först ner till Småland där vi hade nästan en hel ljuvlig vecka på landet. Vi fick låna min brors familjs sommarstuga och tog härliga skogspromenader omväxlande med promenader till sjön där vi simmade i det ljumma vattnet.

Vi gjorde också en tur till Skåne och hälsade på Busa och hennes husse och matte, Sven och Gunilla. Busa har blivit en stor och elegant flicka, med härligt röd färg och fin resning. Hon är lika mild och vänlig som hon var som valp, och som sina syskon är hon också livlig och lekfull.


Busa undrar vad matte tänker hitta på

Första kvällen tog Gunilla med mig på en åktur efter hennes fina islandshäst, Stickla. Busa följde med, men mina hundar fick vänta vid stallet den gången. Stallet ligger i det vackra Haväng, och jag förstår att Gunilla tillbringar mycket tid där. För Busa är det ju underbart att få följa med på långa körturer med hästen - det blir ordentligt med motion.

Tanken med besöket var inte bara att få träffa vovven och hennes fodervärdar, utan också att jag skulle gå med Busa på ett MH som AfBV skulle ordna den helgen. Men sent på torsdagskvällen fick vi besked om att MH:t var inställt pga att testledaren hade blivit sjuk. Och så långt fanns det ju inte mycket att säga om saken....

Men, dagen efter började saker och ting te sig ganska märkliga. För  när de som hade anmält till MH:t försökte hjälpa till att ordna fram en ny testledare - det var ju 20 hundar anmälda och fler än jag som hade lång resväg - och efter en del telefonsamtal också hade lyckats med saken, så stötte de på nya problem. Besked kom om att allt var avbokat, sedan att även två av figuranterna hade blivit sjuka och den tredje kunde inte komma för hon/han hade ingen bil. Beskrivaren skulle ha tagit chansen att åka iväg tidigt på sin semester - men vid närmare undersökning så var det visst osäkert att hon/han ens var tillfrågad!!

Ja, inte vet jag. Jag hörde bara allt i andra eller tredje hand, men mycket märkligt verkade det. Sjukdom kan ingen styra över, och det är klart att man inte kan vara testledare under två dagar och för 20 hundar om man är sjuk. Men hur var det egentligen med figuranter och beskrivare....?

Lilla Busa får i alla fall vänta till nästa år med att göra MH. Det var väldigt roligt att få träffa henne och Gunilla och Sven. Skåne visade sig också från sin bästa sida, och det är fantastiskt vackert längs östkusten. Jag övernattade en natt hos Ann-Margret som har Bazzakulls kennel, vilket var väldigt trevligt. Tack för gästfriheten! Där fanns ett par gosiga svarta valpar och en vacker svart tik att beundra. Grönisarna är bra fina, de med!

Men nog var det lite snopet...... 

Kommentarer
Postat av: Kattis

Jisses så snopet att åka på en sådan romresa och upptäcka att MHt inte blir av... :-O Och jag är böjd att hålla med, nog verkar det lite märkligt alltihopa. Hmmm...



Nåja, hemskt söt är hon iallafall lilla Busa. :-)



Kram på er!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback