Bus-kullen 1 år

Tänk att de har hunnit bli så stora, valparna. Inte valpar längre, utan unghundar. Skoj ser jag ju lite då och då, men det ska bli spännande att få se de andra till sommaren. För ni tänker väl komma på kennelträffen?! (Eller åtminstone till MH:t!) Snart går anmnälningstiden ut.

Buskullen
Så här såg de ut

Det är också dags att vaccinera de unga mot parvo och valpsjuka (och HCC, smittsam leversjukdom). Än så länge tror jag det krävs vaccination vid ett års ålder för att få delta i tävlingar och prov, och också rekommenderas för att få ett fullgott skydd mot dessa sjukdomar. Sedan kan man vänta 2-3 år innan nästa vaccination behövs. Vill man ha skydd mot kennelhosta måste man vaccinera varje år.

Sedan är det också dags att röntga höfter och armbågar. Om inte annat är det bra att veta att hunden är fullt frisk innan man kör på med krävande fysisk ansträngning - om det så är härliga skidturer eller agility-tävlingar. Men sedan är det som sagt viktigt för mig och Bonnie att få veta hur våra hundar verkar ha det med anlagen för friska höfter och armbågar.

Jag har varit på kurs för jobbet i Stockholmstrakten, och eftersom jag hade någon dag ledigt före och efter kursen passade jag på att hälsa på släkt och vänner. Hundarna var också med och fick vara på pensionat under kursdagarna. Eftersom jag har en snäll kollega som också är ögonveterinär passade jag på att ögonlysa Hilda och Toka med tanke på fortsatt avel på Hilda. Hildas ögon är fina, och Tokas ögonbottnar och linser är utan anmärkning. Däremot har Toka PPM, persisterande pupillmembran.

PPM är en rest från fosterstadiet som normalt ska försvinna till eller strax efter födelsen. Ibland försvinner det inte helt. Man ser tunna tunna trådar (i förstoring) som kan sitta i iris och gå över pupillen (Toka) eller också kan trådarna fästa i hornhinnan eller på linsen. Är det mycket kan det förstås störa synen. Toka har knappast några problem med synen, och det är ingenting som förvärras med åldern. Men eftersom det finns en viss ärftlighet ska man inte para två individer med PPM.

Toka har också blivit röntgad - jag var så nyfiken att jag inte kunde vänta längre. Resultatet brukar dröja mellan en och tre veckor innan det kommer, så jag får bita på naglarna ett tag till.

Det kändes lite lustigt att åka från vintern i Östersund och komma till våren? hösten? i Mälarområdet. Det var ungefär samma väder hela vägen ner (snöblandat regn), men snötäcket försvann och neröver var det grönt på åkrarna. Det kändes faktiskt mest som höst. "Vanliga" vårar brukar det vara väldigt brunt innan värmen och växtligheten kommit igång. Men fåglar som koltrastar flöjtade för fullt i skymningen och sparvarna kvittrade i gryningen, och vårblommarna blommade. Sedan kom man tillbaka till snö, minusgrader och solsken - och RENA hundar igen!

Nu ska jag bara kurera mig från den giftiga förkylningen som jag fick med mig från jobbet förra veckan. Att resa omkring gjorde inte saken bättre. Lyckligtvis kända jag mig hyfsat frisk under kursen, men sedan tappade jag rösten och väl hemma kom febern tillbaka. Tur att Toka är lite skendräktig och därmed ganska lugn, för jag orkar inte med några mer krävande aktiviteter...

Kommentarer
Postat av: Kattis

Ja, nog går tiden fort alltid... Grattis i efterskott önskas hela bus-kullen! :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback