Vinter igen

Så har den efterlängtade snön kommit, och den här gången känns det som om det har blivit vinter på riktigt. 5-6 minusgrader på dagarna och snart tillräckligt med snö för att kunna åka skidor även i skogen. Skulle ha provat idag, men jag känner mig lat så det blir bara vanliga promenader.

Annars är det tillbaka till det gamla vanliga. Jobb, hundpromenader, hundträning och väntan på besked - är Hilda dräktig? Men det dröjer ett tag till innan det går att få veta något säkert om den saken.

Just nu känner jag mig riktigt inspirerad vad gäller hundträning - konstigt nog... Jag har väl funderat på att pensionera Salsa från tävling i alla fall, men nu tror jag det dröjer minst en säsong till. Förra vintern slet jag med elitlydnads-momenten med Salsa utan någon vidare framgång. Det där med dirigering verkade helt hopplöst. Hon bara chansade och verkade inte alls förstå vad jag försökte lära henne.

Ja, ibland är jag väldigt trög själv! När jag kämpat på ett par månader insåg jag att jag måste byta inlärningsmetod, men då var det så kort tid kvar till tävlingssäsongens början att jag helt enkelt gav upp. Men de få gånger jag tränade med en annan metod gav tydligen resultat, för nu kan Salsa apportering med dirigering! Och att springa och ställa sig vid konen hade hon också fattat. Så nu är det "bara" dirigering till rutan som jag inte har testat alls på senaste tiden. Stå, sitt och ligg under gång gör hon jättefint, vittringsapporteringen kräver lite repetition, fjärrdirigeringen är hon bra på även om det kanske inte är helt 10-mässigt. Inkallningen kan hon och fritt följ - ja, kanske inte 10-mässigt men värt en 8:a? Övriga moment går också.

I alla fall siktar jag mot att göra ett försök i elit till våren. Att inte ha något mål med träningen - det fixar inte jag. Det blir bara tråkigt. Och då tror jag inte hunden tycker det är speciellt kul heller. Men att inte träna alls skulle vara elakt mot Salsa, för hon tycker det är toppen att få träna.

Med Hilda och Toka är det bruks som gäller. Hilda ska vara klar för elitspår till våren, hade jag tänkt, och för Toka är det lägrespår som gäller. Vi kanske hinner börja nosa lite på högremomenten också, om vi är flitiga och inte fastnar med något i inlärningen.

Jag har visst inte berättat att obduktionen av Terry inte visade något. Bra på ett sätt, för det visar att han inte drogs med någon allvarlig sjukdom som vi inte kände till. Trist på ett annat, för nu kan vi bara spekulera om vad som hände. Jag är i och för sig ganska övertygad om vad dödsoraken var, efter att ha hört Kjells beskrivning av händelseförloppet, men eftersom saken fortfarande är under utredning ska jag inte säga mer nu.

Till helgen ska jag åka skidor, om det inte har töat till dess...


Kommentarer
Postat av: Kattis

Jag tycker så mycket om alla bilder då ni är ute och åker skidor! :-) Ni är duktiga, både två och fyrbenta. ;-)

Postat av: Anonym

Du är duktig som kan åka skidor efter hundarna. Det är inte så lätt har jag konstaterat. Jag är inte så bra på att stå på skidorna & att då åka efter hund... det resulterade i att jag var lite blå överallt på kroppen;)Det ser ju så lätt ut när andra åker.



Hare så gott



//Annica & de tre

2008-12-08 @ 20:55:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback