Åter i selen

Nu är jag tillbaka i vardagen med jobb och jourer. Fyra lata lediga veckor är slut. Semestern blev inte riktigt som jag tänkt mig, men det fanns många trevliga inslag.

Jag var inte riktigt i form bara. Min mamma dog i början av augusti, och trots att hon varit sjuk länge och bara någon gång under det senaste året visat att hon kände igen mig, så känns det väldigt tomt nu nän hon är borta. Begravningen blev också ett väldigt påfrestande tillfälle genom några obetänktsamma (?) kommentarer från syskonen. Mina syskon är roliga, vänliga och generösa människor, men tillsammans bildar de en gemensam front mot sin lillasyster och inser nog inte hur illa de gör.

Men, nu till de trevligare inslagen. Ett jubileum med forna studiekamrater blev t.o.m. trevligare än väntat, och utgjorde en mycket välkommen motvikt mot sorg och elaka syskon. En vecka på Gotland tillsammans med en god vän var ett annat mycket trevlig inslag i semestern. Gotland är som ett annat land med sin säregna och omväxlande natur.

Kompisen Eva med sin vovve. I bakgrunden ses det ombyggda stallet vi bodde i.
Kompisen Eva med sin hund Icka. I bakgrunden ses det ombyggda stallet vi bodde i.

Vi gjorde utflykter så gott som varje dag, gick långa promenader med hundarna och sov gott på nätterna. Jag hade bara med mig Salsa eftersom hon fick stanna hemma den där veckan i juli då jag reste till Småland och Skåne med sällskap av Toka och Hilda.

Salsa tyckte det var skönt att svalka benen.
Salsa gillade att vada, men provade inte på att simma. Lite kallt var det nog ändå i vattnet.

Vi gjorde utflykter till raukfält på Fårö och Gotland, till den mäktiga Torsburgen mitt på ön och Hoburgen på sydspetsen. Vi tittade på fåglar längs kusterna och vid "träsken" - sjöar på gotländska - men tyvärr hade vi inte med oss någon fågelbok så vi fick gissa en del. Många hägrar och skarvar såg vi, men rovfåglarna hade vi svårare att artbestämma. En örn var vi ganska säkra på, men om det var havs- eller kungsörn kunde vi inte avgöra. Sedan var det en mindre sak, hök eller falk, som mobbades av ett gäng kråkor på Hoburgen.

Vi höll utkik efter vildsvin - någon dåre har släppt lös vildsvin på Gotland som har förökat sig och börjat bli ett problem - men vi fick bara se ett av de likaledes inplanterade rådjuren. Rabbis, gotländska vildkaniner, såg vi många av. Det gillade hundarna.

Utsikt från Hoburgen
Utsikt längs kusten från Hoburgen. Gubben står nedanför branten.

Efter Gotlandsresan återstod ett trevligt semesterinslag till, en helg på Ullhedens kennelläger. I år deltog jag i IPO-träningen med Toka (och Salsa). Jag ville lära mig lite om IPO, och Camillas läger brukar vara bra tillfällen att få lära sig av riktigt duktiga instruktörer. Så också denna gång, men tyvärr blev jag inte inspirerad. IPO känns inte riktigt som min grej, inte just nu i alla fall. Men det var väldigt trevligt och lärorikt att få vara med. Och ffa är det väldigt trevligt att få umgås med andra hundintresserade människor.

Och sedan, det mest spännande just nu; Hilda har börjat löpa och vi planerar snart en resa till fästmannen, Ullhedens Cirrus! Mer info kommer allt eftersom.

Kommentarer
Postat av: Kattis

Vad ledsamt att höra om din mamma Ingrid, jag beklagar verkligen. :-| Det har varit en del sorgsna saker runt dig denna sommar om man läser i din blogg, men jag hoppas att du har/får många ljusa glimtar som lättar upp tillvaron.



Kullen med Hilda och Cirrus tror jag kommer att bli supertrevlig! Håller verkligen tummarna för att allting ska gå bra för er. :-)



Kramar till er, från oss!

Postat av: Ingrid

Tack Kattis, för vänliga ord. Det värmer!

2008-10-08 @ 20:58:51
Postat av: Carina

Skönt att läsa att du verkar må bättre igen. Lycka till nu med parningen. Jag håller tummarna.

2008-10-10 @ 22:55:26
URL: http://ullhedensmiranda.blogg.se/
Postat av: Annica

Tråkigt att höra om din mamma. Det är aldrig lätt när någon nära går bort. Jag blir lite arg när jag läser om dina syskon.Det är ju verkligen nu som man ska hålla ihop.

Spännade med Hilda & Cirrus håller verkilgen tummarna för att det ska bli några små "Cirrusar";)

Ska du till Kramfors på utställningen? Jag tänkte åka dit & titta lite. Det vore ju kul om vi kunde ses.



Vi hörs



//Annica



2008-10-15 @ 22:58:56
URL: http://www.tervoristerna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback