Det snöar!


Foto Katarina Engevall

Det hör ju vintern till att det snöar. Men jag är inte van vid att det snöar och snöar och snöar när det är -17 grader kallt! I någon vecka nu har temperaturen legat mellan -15 och -22 grader. När det var som kallast var det ett par dagar med strålande sol, rimfrost och blå himmel - så vackert.





Men de senaste tre dagarna har det varit grått och snöat oavbrutet. Jag tror snart det har kommit en halvmeter ny snö, och snödjupet var inte dåligt innan heller. Nu når snön upp till toppen på nätstaketet runt tomten, och det är en meter högt.

Vid -15 och under drar jag mig för att träna någon lydnad med hundarna. Inte för att de fryser, men mina fingrar blir till isbitar.. Det blir kallt och blött när man ska belöna kräken. Istället har vi gått långa promenader (innan det började snöa så förtvivlat) och i helgen har det blivit skidturer. Det är något bättre att åka skidor i lössnö än att pulsa fram till fots, men rackarns vad trött man blir!

Det måste vara en oerhörd fördel att springa på fyra ben jämfört med två. Hundarna (och framförallt Toka) springer fram och tillbaka, fram och tillbaka i den djupa lössnön. Det är faktiskt till hjälp när man ska ta sig fram med skidorna, att hundarna har sprungit upp ett spår först.


Foto Katarina Engevall

Idag åkte kompisen och jag tillsammans med alla hundarna. T.o.m. Salsa (som har blivit ganska bekväm med åren) blev upplivad av sällskapet och sprang omkring större delen av tiden. Den tur som i vanliga fall tar drygt en timme, tog nästan två idag, så mycket snö var det. Och då hade vi ändå åkt samma tur dagen innan - jag två gånger! (Det var knappt att jag orkade runt gång nr 2, för då var det till att spåra igen. När vi åker tillsammans turas vi om.) Men spåren var helt borta idag igen sedan det snöat hela natten.

När det var som kallast och jag var ute och gick, tänkte jag att det skulle inte skada med lite ny snö för snön var ganska hård. Men nu säger jag - Tack så jättemycket, men det räcker nu!


Foto Katarina Engevall

Kommentarer
Postat av: Kattis

Ha ha, ja man ska inte be om för mycket. Här är en till som innan det "stora snöfallet" tänkte att: jamen nu då det är vinter får det gääärna komma mycket snö! Och det gjorde det... Men vi hade tur, och nu är det alldeles lagom istället. ;-)



Ha en fin helg!



PS. Grannen är ute på skidor med sin hund (blandras bc/terv) nu och passerar just lägdorna nedanför vårt hus. Ser ljuvligt ut! :-)

Postat av: Annica

Oh va härligt det ser ut med alla vovvarna som får vara ute & springa.Dom måste älska detta.



Hare så gott



//Annica

2009-02-18 @ 22:25:18
URL: http://www.tervoristerna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback