Ljusglimtar

T.o.m. när livet känns som mest grått, så finns det sådant som lyser upp. Medan jag sakta har hämtat mig från magsjuka och förkylning, så har Carina med familj och hund varit i Östersund för att åka skidor och träna hund. Jag var för ämlig för att hänga med på skidturerna (8-åringen Samuel åkte som ett spjut - utan hund!, och 4-åringen Edvin orkade mer än jag), men med Alvedon och lite god vilja gick det bra att träna hund på eftermiddagarna.

Carina har verkligen kommit en bra bit på väg med Miranda! Vilket fint fotgående med bra position, framförgåendet ser så stabilt och lugnt o trevligt ut, krypet är på god väg, apporteringen helt ok, osv, osv. Och det finns en fantastisk början på ett framåtsändande - jag blir nästan avundsjuk. De har verkligen legat i och jobbat. Platsliggningen har tydligen varit något av ett problem, men de här dagarna såg det hur stablit och säkert ut som helst. Miranda arbetar koncentrerat och lugnt, och är ändå pigg och alert.

Det var verkligen roligt att se Miranda nu när hon både blivit vuxen och mognat. Dels tycker jag hon är väldigt tilltalande rent exteriört, och dels börjar hon nu visa på allvar vilken bra arbetshund hon är. Jag får ju låna henne för en kull valpar, och nu när jag såg henne så känns det riktigt spännande att få börja planera så smått. Det blir inte förrän 2010, men att planera skadar inte.

Den egna träningen gick bra den med. Med Salsa blev det mycket vittringsapportering, något som har strulat sista tiden. Kanske det hänger ihop med att jag inte tränade det på ganska länge... Ett tag kände jag att elitlydnad kunde jag lika gärna ge upp, allting bara strulade. Men efter de här dagarna så tror jag nog att vi ska fortsätta träna den klassen. Andra klarar det ju!

Hilda går riktigt bra i brukselitlydnad. Det känns lovande inför tävlingssäsongen, men det skulle vara roligt att få sätta igång med uppletande och spår. Man får väl vara glad om det är snöfritt till midsommar i år! Toka gör också framsteg, och lägre klass är inom räckhåll. Men det är samma där. Skotträning behövs också. Men det var jättebra att få träna platsliggning flera dagar i rad med annan hund. Det blir inte samma sak när man tränar ensam, eller med bästa kompisen.

Typiskt nog fick jag inte med mig kameran en enda gång, så någon ny fin bild på Miranda kan jag inte presentera. Carina lyckades ta med sig sin kamera, så snart kan ni se lite bilder från träningen i hennes blogg (länk finns på länksidan).

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad roligt att du är så nöjd med Miranda och tack för bra träning i helgen. Nu finns det några bildbevis i vår blogg. Vi höres! /Carina

Postat av: Kattis

Vilken ljusglimt dessutom! :-) Ni verkar ha haft jättemysigt tillsammans, kul! :-)

2009-03-11 @ 07:08:28
URL: http://www.geocities.com/kattis_ghetto
Postat av: anna

2009-03-11 @ 16:12:36
Postat av: anna i flen som saknar östersund

jaha, det smet...:S tänkte i alla fall säga, kul att ni är laddade inför tävlingssässongen!!! Lycka till!:)

2009-03-11 @ 16:14:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback