En vecka kvar

Nu är det bara ca en vecka kvar tills Hilda ska valpa, och igår kände jag för första gången att det sparkade i magen hennes. Jag har försökt känna efter tidigare, men Hilda har flåsat ganska duktigt och jag har inte kunnat avgöra om det är flås eller något annat som fått magen att röra sig. Men igår vilade Hilda lugnt och det var små sparkar som kändes både här och där.

Fotbollslag är nog inte aktuellt även om magen är rund, men mellan 4 och 6 bebbar känns rimligt. Jag börjar få svårt att tåla mig - kommer de inte snart! Men jag kan ju studsa av otålighet så mycket jag vill; de kommer när de kommer.

Under tiden har jag varit ganska flitig med att träna Toka. Vi är omväxlande ute i skogen och tränar spår och upletande, och på klubben och tränar lydnad. 2:ans moment börjar kännas riktigt bra och jag har t.o.m. anmält till tävling. Det lär kanske bli svårt att nå upp till 198 poäng igen.... och vi kanske inte ens får ett förstapris. Men vi ska i alla fall sikta mot en bra prestation.

Det är väldigt roligt att träna in nya moment med en ung hund, för inlärningen blir så tydlig. Från att hunden inte kan någonting till att den behärskar momentet. När man ska finslipa detaljer ser man inte framstegen lika tydligt, och det känns oftare som om man bara står och stampar. Å andra sidan blir det tydligt hur mycket den äldre hunden egentligen har lärt sig när man har en yngre som inte kommit lika långt att jämföra med.

Toka har i alla fall gjort stora framsteg, både med momenten i lydnadstvåan och med uppletandet. Nu verkar hon veta vad hon ska göra när jag skickar in henne i uppletanderutan och går ut på djupet och letar. Hon har också blivit riktigt duktig på att komma in med grejorna. Det vi ska jobba på i vinter är apportering av allehanda konstiga saker för att få in ett bra avlämnande (hon släpper gärna sakerna framför fötterna på mig) och för att träna Toka på att ta upp och bära allt möjligt. Men det kan vi träna på på lydnadsplanen.

Hilda får gå ett kortare spår när vi tränar i skogen, och får komma ut och lufta sig (och få lite godis) när vi tränar lydnad. Hon är inte så snabb just nu, och verkar helt nöjd med att få ta det lugnt. Men nu tycker hon i alla fall att det är roligt att spåra igen.

I går fick Hilda för sig att hoppa upp på en stor sten som vi passerar på morgonpromenaden. Jag brukar uppmuntra hundarna att hoppa upp där och sedan träna lite sitt/ligg/stå när de är uppe på stenen för att de ska få lite aktivering på promenaden. Men det blir inte varje promenad, och jag har låtit bli att göra det nu när Hilda är dräktig. Jag tror Hilda blev lite överraskad över att det var så svårt att komma upp.... Hon fick ta i ordentligt med klorna för att komma upp sista biten. Ner fick hon inte hoppa, jag lyfte henne.

Och vi fortsätter att vänta.


Kommentarer
Postat av: Kattis

Vad DUKTIGA ni är som tränar på och utvecklas tillsammans du och Toka, jätteskojsigt att läsa dina tankar och funderingar. :-)



Ja, nu är det verkligen spännande med Hilda och valpningen... ha ha, jag är lika otålig som du av någon anledning? ;-) Nå, tänker på er iallafall och håller tummarna för att allt går bra! :-)



Kram från oss!

Postat av: Åse

Åh så spännande... Jag väntar spänt oxå.

2009-09-14 @ 21:57:07
URL: http://didriksson.wordpress.com
Postat av: Nettan

Vilken lagom kull det låter som=). Är livrädd för att om det är valpar i Blissas mage så är det som du skriver, ett helt fotbollslag....Hua =)

Lycka till, håller tummarna för en bra fördelning=)!



2009-09-15 @ 14:49:41
URL: http://www.lillaekliden.com
Postat av: Annica

Inget är som väntans tider...

2009-09-15 @ 20:02:59
URL: http://www.tervoristerna.nu
Postat av: Petra

Åhh så spännande att få se vad som kikar ut, och inget är som väntans tider :) Och som du skriver dom kommer när dom kommer, väldigt logiskt men ack så jobbigt att vänta. Har haft någon kull och sista dagarna är en pina :)

Återkommer..

Hälsningar från Norr!

/Petra

2009-09-16 @ 10:21:43
URL: http://brukshundar.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback