Läger

Toka och jag har varit på kennel Ullhedens läger i helgen. Det var jättekul! Dela att träna hund för riktigt duktiga instruktörer, dels att bara få umgås med andra hundmänniskor under avslappnade former. Vädret var bra, om än kallt med frost på morgnarna, maten var god och sängarna sköna. Och så var det mycket trevliga människor med på lägret.

Jag fick kontakt med Camilla Berg, Ullhedens kennelmatte, en gång i tiden när jag hade hamnat snett i lydnadsträningen med Tango. Jag fick tips om att Camilla var en person som kunde mycket om Belgare och problemhundar. Camilla har hjälpt mig mycket, inte bara med Tango, och jag har varit med på hennes kennelläger nästan varje år sedan först fick kontakt med henne. Det är lika roligt varje gång.

I år tränade jag och Toka sök. Toka har bara fått prova på sök en gång som valp/unghund, så jag visste inte alls hur hon skulle reagera. Hon har ju lite att leva upp till med en pappa som är brukschampion i sök... Första passet gick inget vidare. Jag gjorde det väl inte så himla lätt för henne heller - trodde hon skulle komma på det mer av sig själv (Fy på sig matte!).


Avlämnande av apport - lite lydnadträning hann vi också med.

Kjell var med på lägret med sin nya vovve, Okej. Han tränade inte i samma grupper som jag, så jag såg inte mycket av dem, men det gick visst bra. Carina med Miranda var också med, och fick hjälp med "vet hut-träning" och IPO-spår av Camilla.

Carina har berättat om utfall och aggressivt beteende från Mirandas sida vid hundmöten. Men som Carina själv har misstänkt, så är det inte Miranda som har så mycket problem med andra hundar, utan matte. Själv blev jag glatt överraskad av hur mjuk och fin Miranda var mot Toka när vi släppte ihop dem! (Det var Toka som hade svansen högst och som morrade till vid något tillfälle.) Men även den snällaste hunden kan bete sig illa vid hundmöten i koppel, när man som förare spänner sig och beter sig "fel"- det har jag själv fått erfara! Så nu ska Carina hem och träna på att inte bli osäker när hon möter andra hundar..... :)


Carina och Miranda tränar IPO-spår.

Andra sökpasset började Toka visa mer intresse uppgiften och det kändes mer hoppfullt! (Matte känner sig lite pressad av att komma med en hund av egen uppfödning på en annan uppfödares kennelläger, man vill ju gärna kunna visa att ens hundar också är bra!) Vi fick välja från dag till dag och även från förmiddag till eftermiddag vad vi ville göra på lägret, vilket var väldigt trevligt. På så sätt får man chansen att prova på flera olika saker om man vill.

Jag valde att träna sök med Toka även dag två på förmiddagen. Och se, då hade poletten trillat ner och Toka gick som tåget! Matte blev överlycklig och helt odräglig för omgivningen. Jag har alltid tänkt att Toka skulle kunna bli en bra sökhund, för hon rör sig självmant som en sökhund i skogen när hon får tillfälle till det, och hon har en lugn men vägvinnande galopp som hon kan hålla länge! Men eftersom det är lättare att träna spår med flera hundar så har vi ägnat oss åt det. Nu är jag ändå sugen på att ta upp söket med Toka.

På eftermiddagen blev det lite lydnadsträning. Jag har ju anmält till tävling i tvåan, så jag passade på att be Annelie med Ullhedens Pheja att dirigera oss genom programmet. Annelie och Pheja är jätteduktiga och jag blev svårt avundsjuk den gången de hade fått ihop 197 poäng i lydnadsettan.... ändå tills Toka och jag skrapade ihop 198 poäng. Men Annelie har tävlat lydnadstrean med Pheja och håller på att träna till elitklass, så vi ligger en bra bit efter.

Det gick inte så bra för Toka och mig som jag hade hoppats. Det kändes lite trist med det var nyttigt. Jag måste förbereda Toka mycket bättre innan jag travar in på tävlingsplanen och begär att hon ska förstå exakt vad som förväntas av henne. Hon gjorde det bra ändå, och med lite mer träning kan det gå vägen.

Det var många unga hundar med på lägret, och mest mallar. Camilla föder ju upp både malle och terv, och mallarna får ofta stora kullar. Men bland tervarna så fanns ännu ett barnbarn till Salsa, nämligen Ullhedens Tinto som är undan Mirandas kullsyster Mixa (halvsyskon till Hilda). Tinto var fem månader gammal och precis i vad jag kallar "öronmuff-åldern", för då har många tervar kvar ullig, gullig päls på öronen och bakre delen av skallen medan resten har fått mer "vuxenpäls". Här kommer en bild:

 

Tinto fick träna sök och spår, och var glad och positiv hela tiden. Jag gissar att han sov sött hela vägen hem.

Väl hemma blev Hilda glad åt att få se matte och Toka igen, även om Toka var lite avvaktande - mamma har sett så sträng ut sedan hon fick valparna! Och valparna, vilka fetknoppar de är och vad de hade vuxit! Än har de inte öppnat ögonen, men de har börjat ta stapplande steg på "höga ben". Tänk att de ska bli stora och lika duktiga som de andra hundarna på lägret.

Jag är otroligt nöjd med Toka. Inte bara för att sökträningen gick bra, utan för att hon uppförde sig så bra på lägret. Hon kopplade av helt på rummet, även när dörren stod öppen med bara kompostgaller för och andra hundar gick förbi. Hon var pigg och alert på träningspassen och hon åt bra hela tiden. Toka har blivit en stor flicka nu.

Kommentarer
Postat av: Åse

Tack för rapporten från lägret. Jag minns oxå dessa läger som mycket roliga och lärorika!

Postat av: Annica

Åhh va fin han är "min" Tinos son. Jag blir så stolt.

2009-10-06 @ 13:21:06
URL: http://www.tervoristerna.nu
Postat av: Kattis

Oh! Jippi! Nytt blogginlägg! :-) Precis vad jag behöver nu då jag sitter på jobbet och är som allra mest trött och sliten. :-)



Vad skoj att du provat sök! Jag kan tänka mig att Toka hade kanonroligt är poletten väl trillat ner. :-) Jag gick en liten träningskurs i sök med Tarass förra året, som aktivering, och han är en naturbegåvning och jag tyckte det var kanonroligt... men då är det kruxet att man måste hitta några att träna vidare med, och som kan dagar då en annan kan. Inte så lätt... spår är ju väldigt behändligt på det viset egentligen. :-)



Men måste ha varit mysigt att komma hem till de små fetknopparna. *skrattar* ;-) Jätteroligt att se nyaste bilderna av dem... men vad tiden går fort! Och vad de vuxit! Jag hoppas man får komma och störa snart... ;-)



Häpp, ut och jobba vidare! Kram på er!!

2009-10-08 @ 13:46:57
URL: http://www.ghedoes.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback