Sommarsemester

Det blev lite semester för mig i år, trots nystartat företag och allt. Två härliga veckor blev det för mig, även om den sista blev lite naggad i kanten.

Det började med en resa ner till Skåne för att lämna igen Busa och hälsa på hos Raki och hans ägare. Busas matte blev glad över att få igen sin hund, och Busa verkade nöjd med att komma hem. Det var förstås lite tråkigt att säga farväl till Busa men ganska skönt att bara ha två hundar igen.

Återseendet av Raki blev desto gladare. Raki blev så till sig att han knappt visste vad han skulle göra. Han pep av lycka, viftade på hela kroppen, rusade runt ett par varv, tuggade lite försiktigt på mig - allt på en gång! Det var så både jag och Viveka (hans nya matte) nästan fick torka bort någon tår ur ögonvrån åt att se hans lycka. Men när lyckoruset väl lagt sig så framgick det tydligt att Raki stortrivs med sin nya matte och husse!


Raki och Toka hade fortfarande roligt tillsammans!

Första veckan av semestern fick jag sällskap med Inga-Lill tillsammans med Zcannah och Zpeiha (Mistral och Ouzo). Så vi var två personer med fyra hundar som invaderade Vivekas och Alfs hem under några dagar. Vi blev verkligen väl omhändertagna och fick uppleva Vivekas underbara matlagning. Det är risk att jag kommer och våldgästar dem fler gånger när jag nu fått smak på det....



Zpeiha var ganska urfälld...


Efter Skånebesöket for Inga-Lill och jag en bit norrut och lånade min brors och svägerskas sommarstuga. De är så gulliga och lånar ut sin sommarstuga till mig så gott som varje år. Stugan ligger inne i skogen och det är så fridfullt och tyst där. Det finns gott om vilt och man har goda chanser att få se rådjur eller älg när man går promenader med hundarna. Tranorna häckar i trakten och man kan ofta höra deras rop i gryning och skymning. I år såg jag en hind med kalv - de var för stora och ljusa för att vara rådjur - men jag vet inte vilken sorts hjort det var.

Det finns flera sjöar i närheten, och en är den perfekta badsjön för den som inte vill ha för kallt vatten. Eftersom sjön är ganska grund värms den snabbt upp och håller en behaglig temperatur under sommaren. Det är sandbotten och eftersom det inte är en allmän badstrand så får hundarna bada där. Oftast är jag helt ensam (människa) när jag badar där.

Men två veckor tar snabbt slut, och det blev återresa till Östersund med en övernattning hos min andra snälla bror och svägerska i Uppsala. (Här måste jag bara berätta om den resande skon: Inga-Lill tog nogsamt reda på sina inneskor när hon reste hem, men upptäckte ändå när hon kom hem att skorna inte passade ihop! Den ena hade två remmar över foten och den andra tre. Eftersom jag passerade Nyköping på vägen hem bestämde vi att jag skulle ta med mig hennes sko dit, och sedan ta den andra skon vidare till Uppsala. Så skedde, och nu är skon överlämnad till bror nr 2 för att han ska ge den till bror nr 1 som jobbar i Uppsala men bor i Kungsbacka. Sedan ska bror 1 ta skon med sig tillbaka till sin fru, som kan ta den med sig till landet igen. Tala om stafettsko!)

Väl tillbaka i Östersund fick jag en dags vila, sedan var det elitspårstävling i Sundsvall för mig och Hilda. Det gick betydligt bättre än sist vi tävlade, men jag nådde inte riktigt mitt mål - certpoäng. Vi var ett föremål på uppletandet ifrån certpoäng, skulle man kunna säga.

Spåret gick utmärkt, trots att den ena domaren lyckades ställa sig på spårlinan två gånger! och stoppa Hilda vid spårupptaget. S.k. fotfel... Hilda blev förstås förbryllad över de kraftiga rycken, och kom av sig. Men när jag tog tillbaka henne och skickade ut henne på nytt tog hon ändå upp spåret och gjorde det väldigt snyggt, så det blev fullt på spårupptaget i alla fall. Sedan gick spåret som på räls men uppletande på fält i tryckande värme och sedan lydnad på det, tyckte Hilda var ganska trist och presterade därefter. Att vi ändå fick ihop 492,5 poäng tycker jag var ganska bra.

Idag har jag ägnat mig åt att träna Toka för nästa helg är det hennes tur att tävla. Puh, jag är inte säker på att jag tänkte efter ordentligt när jag skickade in alla anmälningarna. Jag tror jag har bokat upp alla helgerna i augusti OCH september till tävlingar eller annat. SÅ utvilad blir man inte på två veckor....

Kommentarer
Postat av: Åse

kul med ett livstecken från er. Vad skönt att du fick lite semester trots allt.

Postat av: Annica

Visst är det härligt med semester. Du verkar ha haft det kanonbra.

Det var kul att ses på tävlingen i Sundsvall även om det bara blev en kortis för Tino & mig:)



Må så gott

2010-08-14 @ 17:35:29
URL: http://www.tervoristerna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback