11 veckor

Imorgon blir valparna 11 veckor. De växer så det knakar och äter som små hästar. Dessemellan sover de, leker, och följer med på små skogspromenader. Mina snälla grannar tar in en eller två till sig på lediga dagar och ger dem lite extra kärlek och uppmärksamhet. Jag gör det där jobbiga, som att klippa klor, stoppa i avmaskningspiller och liknande.


Matdags. Valparna har fått långa ben och pälsen har ljusnat.

Det har varit jobbigt en tid. Förkylningarna har löst av varandra, och jag hann inte mer än konstatera att ÄNTLIGEN hade hostan från den ena förkylningen gått över, så slog nästa till. Sedan har det varit strul på jobbet med diskussioner om vägval för framtiden som tagit tid och kraft. Det har också blivit konsekvenser som nog ingen av oss hade förutsett.

Jag har nu bestämt mig för att det blir Pasodoble (Knas) som får stanna hos mig. Jag har haft en viss längtan efter hanhund sedan Tango gick ur tiden, och nu känns det som tiden är mogen. Men det var inget lätt val. Bolero är en riktig myspelle som också är trygg och framåt. Quickstep är pigg och tuff, Flamenco lite mjukare men mer energisk än Bolero, och Pasodoble är störst, framåt och trygg som de andra.

Det var när jag var och hälsade på boxerkompisen med både Bolero och Knas som jag bestämde mig. När Katarina släppte in sin stora boxerhane Vide till valparna, så backade Bolero och skällde, medan Knas gick fram och hälsade (och klättrade upp med framtassarna på Vides rygg). Nog tror jag att Bolero snabbt skulle vänja sig vid Vide, men lille Knas var bara inte rädd alls. Och så har det fortsatt.

Vi var på brukshundklubben en dag, där fanns först en Holländsk herdehundsvalp som Knas genast började leka med. Sedan var han fram och hälsade på en malle-hane (snäll sådan), och sedan lekte han med en Bouvier de Flandres-valp. Och för varje ny hund så var det lite - "Åh, en lekkompis! Kul!"


Pasodoble vilar i skuggan

Egentligen undrar jag om inte den vassaste brukshunden i gänget är Rumba. Hon är en riktig liten tuffing, ganska självständig, har stort föremålsintresse och är säker på sig själv. Ingen nybörjarhund direkt. Polka går inte av för hackor hon heller, men hon är inte fullt så självständig och mer kelen än Rumba. Båda tjejerna är riktigt snygga - ja, det är de faktiskt allihop!

De har en vacker röd färg, ganska mycket charbonnage för åldern, bra mask, fina vinklar och rör sig bra. Fina huvuden och öron har de med. Nu är jag inte utställningsdomare, men lite känsla för rasen har jag väl ändå fått under åren.


Flamenco smyger på en kompis..

Ja, Flamenco är kvar. Valpköparen ändrade sig i sista stunden, så den gossen har inte heller flyttat hemifrån. Jag får hoppas att det dyker upp nya personer som vill ge mina valpar nya hem.

Jag höll på att glömma den stora nyheten - Armagnac von Scathach (dans-valparnas pappa och drink-kullens halvbror) med matte Carmen Nauss kom på 15:e plats av 80 startande i tyska mästerskapen i IPO för alla raser!! De kom med på en reservplats, och lyckades så bra. En helt fantastisk prestation! Grattis från kennel Turbulens!

Kommentarer
Postat av: Annica

Dom ser jättefina ut Ingrid! Trist att du inte fått ut dom till nya ägare än, men det löser sig säkert.



Hare bäst!

Postat av: Petra

Jösses dom är verkligen helt underbara dina valpar <3 Är ngt speciellt med terv valpar helt enkelt :)



Håller tummen att du hittar bra hem åt dom snarast!



Hälsningar från Norr!

/Petra med stora & små

2011-06-08 @ 18:19:32
URL: http://www.magicmarvels.se
Postat av: Linda

Hej Ingrid!



Vilka fina valpar du har, håller med Annica, trist att ingen vill ha dem. Tycker att pappan är jätteintressant!

Jag håller öron och ögon öppna efter eventuella spekulanter!



Hälsar Linda

2011-06-13 @ 16:19:18
URL: http://dartan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback