Händelserik tid

Ibland händer det så mycket att man inte riktigt hinner med! Hilda och jag har tävlat elitspår - det gick inte alls! Hon startade så käckt och tog upp ett spår, vi gick ut ur rutan och så hör jag "Tillbaka till rutan!" Attans, tänkte jag, går hon på viltspår? Vänder hunden, säger lite vagt "Spåret", och Hilda sa ungefär - "Nehej, skulle vi inte spåra idag." Och så var det med det.

Nu visade det sig att hon var på spåret men åt fel håll, men det uppfattade jag inte. Kanske hade det gått bättre om jag hade vetat det, men antagligen inte. Nu tror jag i alla fall att Hildas brukskarriär är över. Vi ska se om vi klarar att få ihop ett LP3, det vore roligt, men annars får Hilda bli en aktiv sällskapshund i fortsättningen. Det tror jag hon trivs bra med!


Bolero på språng

Sedan har Toka och jag tävlat lägresök. Det var Tokas allra första söktävling, och med allt som varit med valpar och jobb har det blivit lite dåligt med sökträningen inför tävlingen. Det gick i alla fall riktigt bra, om man ser till det stora hela. Tyvärr satt inte markeringarna fullt ut, så det blev 2 figuranter och lite strul med den ena markeringen och 6,25 i betyg. Men sökviljan var det inget fel på, och alla figuranterna var hon fram till så det lovar gott inför framtiden. (Vi vann klassen och totalpoängen hade räckt till uppflytt...)


Quickstep "Kvicken" (till vänster) och Rumba (till höger i bild) i kamptagen

Tre av valparna har fått nya hem. Quickstep blir kvar i Sollefteå. Trots alla föresatser från "gästhemmets" sida, så föll de för hans charm och nu får han stanna. Det känns jättebra. I familjen finns redan två tervar varav den ena är halvsyster till Hilda, så det blir ingen chock för familjen att upptäcka hur det är att ha terv! ;-)

Flamenco har nytt hem och nytt namn. Han kallas numera för Felix. Han har inte flyttat så långt, så jag kommer att ha möjlighet att följa honom och se hur han utvecklas. Hans nya ägare tvekade länge innan de bestämde sig för att skaffa hund, men nu går de in för hundägandet med liv och lust. Jag gillar speciellt det med ljudboken om hunduppfostran! Felix kommer att få det så bra.


Flamenco

Och under helgen fick Polka hastigt och lustigt nya ägare. Jag talade om för hennes nya matte att jag hade en hund som skulle passa henne bra, och var tydligen så vältalig så att det blev bestämt till nästa dag! Så Polka har också fått ett toppenhem, med vana hundmänniskor. Vi får väl se om övergången från Hovawart till Tervueren blir smärtfri, men än så länge verkar det fungera. :-))

Men nu har jag fått svårt med val av valp igen! För att få lite avlastning och hinna med jobb, vuxna hundar och valpar, har jag haft två valpar inhysta på pensionat under juni. Jag har växlat valpar ca en gång i veckan, och nu när Polka försvann kunde jag inte låta Rumba eller Bolero sitta ensam på panget. Alltså har Knas fått tillbringa en vecka där, och Rumba (vars tur det var att vara hemma) har fått vara ensam valp i huset.


Pasodoble "Knas"

Tänk vilken trevlig hund hon är! Lättsam, orädd, social, kampglad, följsam, självständig. Sover hela nätterna, är nästan rumsren (om jag är med och passar henne lite), lyssnar på tillsägelser. Hur ska jag kunna sälja henne? Men jag gillar ju Knas skarpt också! Och två hundar till ska jag INTE ha!


Polka eller Rumba? Kanske Polka...

Jo, jag gillar Bolero jättemycket med, men där hade jag liksom kommit till beslut i valet mellan honom och Knas. Men Rumba hade jag egentligen bestämt att hon skulle säljas, eftersom jag skulle behålla en hanhund den här gången. Nåja, vi får väl se om det dyker upp några fler valpintressenter, och vad de har för möjligheter och önskemål. Ett är säkert - det ska vara minst lika bra hem som resten av kullen har fått för att det ska bli någon affär med någon av valparna!


Det här är i alla fall Rumba!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback