Snart

Nu är det bara ca en vecka kvar tills Toka ska få sina valpar. Vet inte hur Toka känner det, men jag börjar bli otålig! Det är ju så spännande. Jag har tagit in valplådan och ska ställa iordning i valprummet idag så att Toka kan känna på "lyan" och se om den duger.


Troja kampar med testledaren på MH

Hilda har inte velat veta av valplådan innan jag har satt ett "tak" på den, så den här gången ska jag se till att det finns ett tak redan från början. Jag har ett lågt bord som passar bra i valplådan, och man sedan lägger ett överkast som får hänga ned på sidorna så blir det som en koja eller lya. När Hilda väl hade valpat så hade hon inget emot att "taket" försvann igen, men hon ville vara skyddad när hon skulle valpa.

Och jag har fått spännande nyheter från Tyskland - pappa Armagnac har blivit uttagen till de tyska mästerskapen i IPO!! Bara det är en stor prestation! Mästerskapen är i mitten av april, så nu får vi hålla tummarna hårt, hårt för att det ska gå bra för dem!

Sedan har Troja (Absinthe) och Zepiha (Ouzo) varit på MH. Båda har numera genomfört MH med godkänt på skotten - bravo! Zpeiha gick först och var på ett härligt humör. Det var i stort bra underlag i skogen för själva momenten, men halt på stigarna mellan momenten och Inga-Lill hade lite sjå med att hålla sig på fötterna när hennes livliga vovve släpade med sig matte runt banan.

Det var roligt att se hur snabbt båda tjejerna avreagerade. När de varit framme vid dumpen och de andra sakerna så var det som helt bortblåst. Och de var helt oberörda av skotten.

Troja och Jenny hade otur vid avståndsleken, för där strulade det till sig. En person som hade varit med och tittat hade inte klart för sig att man inte får ansluta till gruppen när testet väl börjat utan kom gående genom skogen precis när Troja var på väg fram mot starten av avståndsleken. En av figuranterna sade då åt honom att han inte fick komma, så han vände och gick samma väg tillbaka.

Domaren var inte med på vad som hände förrän personen hunnit iväg en bra bit igen, annars tyckte han att det hade varit bättre att mannen fått ansluta till gruppen och att Troja fått gå ett varv runt igen. Och det hade säkert varit bättre. Nu blev det så att Troja försökte kolla två "figuranter" - den som gått sin väg och den riktiga - och när hon släpptes gav hon sig iväg i skogen efter den som gått sin väg... Och inte förrän på vägen hem kommer man på att man kanske skulle ha protesterat och bett att hunden hade fått göra om momentet.


Zpeiha jagar efter "lillla bytet"

Men ju mer erfarenhet man får av hundverksamhet, desto mer inser man att man får ta olika tester och andra resultat med en nypa salt. Är man på plats får man förstås en mer komplett bild av vad som händer och av hunden än om man bara tittar på siffrorna i protokollet, och det är något jag ska försöka ha i minnet när jag tittar på andra hundars resultat.

Vi säger Grattis till Drink-tjejerna för MH, och Grattis till Armagnac till att ha kvalat in till mästerskapen och så ser vi fram emot en spännande vår!


Kommentarer
Postat av: Eleanor

Jag förstår att det är spännande. Hoppas allt går bra å du har många tingade. Håller tummar å klor.Du låter lite besviken på MH:et, var inte det, det är ju bara en beskrivning.

Här väntar vi med valpar till nästa år.

Postat av: Ingrid

Låter jag besviken? Nej då! :-) Det var ett väl genomfört MH med bra funktionärer och domare, fin bana och vi hade ett strålande väder. Om jag alls är besviken så är det väl för att jag är så trög. ;-) Först med facit i hand insåg jag hur dumt det var att låta någon gå iväg från gruppen på det sättet. Men som du säger - så viktigt är det inte!

2011-03-14 @ 10:08:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback