Tävlingar

Slutet på tävlingssäsongen närmar sig (åtminstone här) och det råder febril aktivitet på tävlingsbanorna för kennels hundar. Jenny och Troja når framgång efter framgång - senast blev det inte mindre än två förstapris i lydnadsklass II samma dag! Inte illa. :-))

Inga-Lill har också tävlat tvåan med Zpeiha, som var lite för ivrig och nollade rutan. Inget förstapris den här gången, men det sitter inte långt inne. Zcannah ska göra ett nytt försök i trean nästa helg - vi håller tummarna hårt!

Toka och jag har tävlat lägresök för tredje gången. Det blev ungefär samma resultat den här gången - bra lydnad med tillräcklig poäng för uppflytt (trots en nolla på krypet), men för lite poäng på söket. Eftersom Toka har varit påverkad av skendräktighet efter löpet var det inte så oväntat att söket skulle gå sisådär. Markeringarna satt som de skulle i alla fall, och hon jobbade bra. Men hon var ute länge på varje slag och behövde extrakommandon för att gå hela vägen ut vid ett par tillfällen. Och vi fick tidsbrist på slutet och fick inte sista fig, igen.

Lite besviken är jag, men det är bara att bita ihop och komma igen nästa år. Och putsa av spåret så att vi får tävla högre klass någon gång. Högrelydnaden och uppletandet går riktigt bra, så vi borde ha chans att få uppflytt till elit, om spåret fungerar. Men lite träning skulle nog inte skada. :-) Vi ska också tävla lydnadstvåan en gång i höst, så nu får vi damma av de kunskaperna.

Jag kan inte bestämma mig riktigt för vad jag ska träna med Knas. Det skulle vara jättespännande att försöka med IPO, men jag känner inte de som tränar IPO eller har koll på vílka som är duktiga där. Och en sak har jag lärt mig - det är jätteviktigt med hjälp av duktigt folk för att komma rätt från början. Vi får väl se.

Knas är i alla fall en jättego och positiv kille. Han är koncentrerad och uthållig i spåret (hårda spår) och även duktig på att koncentrera sig när vi tränar lydnad.

Kommentarer
Postat av: Lone

Hej Ingrid!

Jag har lite samma problem jag. Svårt att hitta någon IPO grupp att träna med, samtidigt väldigt sugen på att köra det med Qvicken, har stor förhoppning på att han skulle klara det galant.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback