Kennelläger

Det gått några år sedan jag ordnade ett kennelläger sist, men i år blev det äntligen av. Vi höll till på Västra Medelpads brukshundklubb, och det visade sig vara ett lyckokast. Jättefina lokaler och träningsplaner, bra övernattingsmöjligheter och så hade vi fantastisk tur med vädret! (Hade jag bara inte lyckats ställa in kameran så att alla bilder fortfarande blir alltför blå, så hade jag kunnat visa det lite bättre.)


Det var soligt som sagt.

Jag tror att alla hade trevligt, det hade i alla fall jag. Alla hjälpte till vid träning, fika och matpauser, så allting flöt på bra. Hundarna hittade inte på alltför mycket bus utan sov sött på nätterna. Rumba tuggade visserligen sönder en lampa i husses och mattes husvagn, men verkade inte ha svalt alltför många vassa plastbitar. Men det blev ett väldigt letande efter en burk sparris på kvällen, innan vi gav upp och husse fick mata Rumba med gräs istället. Det gick ganska bra det med.


Kent med Rumba, som har kastat vinterkläderna..

Lilla Wilda (Wannabe) lärde sig ligga på kommando på lägret. Det var inte helt lätt - jag har aldrig varit med om maken till hund att vara svår att få ner både bakdelen och framdelen på samtidigt! Men sedan hon väl fattat galoppen så var det inga problem. Wilda blev också överlägsen segrare i delmomentet - "hämta förarens strumpa från en hög med strumpor" i Turbulenta mästerskapen. Micke och Wilda kom på tredje plats totalt.


Micke tränar tränar ligg med Wilda.

Troja (Absinthe) visade sig vara bäst av alla på att komma in med flest föremål på 2 minuter. Hon apporterade hela 6 stycken. (Inga-Lills Zcannah - Mistral - som deltog utom tävlan, kom in med 8 föremål.) Troja gjorde bra ifrån sig även i de andra grenarna och blev Turbulens-mästare med matte Jenny.


Jenny med Troja. Troja ser ut att tycka det är dags för belöning.

Johan, Jennys sambo, hade ingen egen hund utan fick låna Toka i mästerskapen. Det gick galant och de kom tvåa.

Vi övriga kämpade på efter bästa förmåga. Inger med Felix (Flamenco) var modiga och startade först, vilket innebar att de inte kunde lära sig av de andras misstag. De gjorde en hedersvärd insats och tog sig igenom de tre delmomenten med väl godkänt! Tyvärr räckte inte tiden till till någon placering bland de tre bästa. Knas och jag placerade oss inte heller.. :-)

Vissa hundar letade genast fram husses eller mattes strumpa, medan andra gärna tog vilken socka som helst utom just den. Hmm, bra vardagsuppfostran eller illaluktande strumpor (enligt hunden)? Att komma in med flest föremål på 2 minuter blev också väldigt svårt för många - det fanns ju så mycket att välja på! De sprang från det ena föremålet till det andra och kunde inte bestämma sig, allt medan tiden gick.

Hinderbanan på slutet var inte heller så lätt. Det krävdes en köttbulle framför nosen på de flesta (hundarna!) för att de inte skulle plocka med sig tennisbollarna som låg på konerna man skulle gå slalom mellan, och att krypa under ribban på agilityhindret var svårt. I alla fall utan att riva med ryggen (när Wilda tävlade var det husse som rev när han kröp tillsammans med vovven). Och de hundar som tränat agiligty lite ville inte sitta på bordet - man ska ju ligga!


Polka och Anna-Maria

Vi tränade lydnad en och en halv dag och var i skogen en dag. Vi fick tips om bra spårmarker vid en grusgrop där vi också kunde göra uppletande. Inga-Lill hade en dålig dag den dagen - först startade inte bilen (urladdat batteri), sedan gick en sprillans ny termos full med kaffe sönder i bilen utan känd anledning och slutligen kräktes ena hunden ned filtarna i bilen. Men Zpeiha (Ouzo) spårade bra.

Bolero och Knas fick träna simning på väg från spårskogen. Det var en varm dag och Camilla och jag fick samma tanke när vi såg att vägen gick precis bredvid en å. Bolero har tränat mer och fick till simtekniken medan Knas mer trampade vatten med svanhals än simmade hundsim. Men han tyckte det var jättekul! 


Camilla går spår i grusgropen med Bolero.

Knas teknik att ta pinnar i vattnet hade varit något att ha på film, men kameran låg på rummet den dagen. Han kastade sig fram till pinnen med ett delfinhopp, och sjönk sedan helt under vattenytan med pinnen i munnen innan han återvände till ytan och kunde trampa sig in till stranden. Men han blev inte avskräckt utan gjorde om det flera gånger. Gullpojken.

Tack vare att vi hade så fint väder kunde vi grilla ett par kvällar. Men det var inte så skönt att sitta ute på kvällarna. Det finns gott om mygg och knott runt klubbstugan, och det var lugnare att sitta inne och äta.

Tack alla som var med på lägret, för att ni gjorde det så trevligt!

Vi har varit på en skyddsträningshelg också, Knas och jag. Det var inte så allvarligt för oss två den här gången. Jag skulle vilja prova på IPO med Knas, men då jag är rädd för att göra något fel så här i början när jag själv är så okunnig så vill jag hitta riktigt bra och kunniga personer att träna för/med. Jag hade tur och fick vara med på träning som en uppfödarkollega ordnade.

Det var med lite blandade känslor jag for hem efter helgen. Första passet gick strålande, men sedan gick det lite sämre för varje pass till fram det sista, när jag tänkte till själv och sade ifrån vad jag trodde skulle fungera. Då blev det riktigt bra igen. Jag hade väntat mig att figuranten skulle veta bättre än jag vad min hund behövde för hjälp i skyddsträningen, och själv hade jag velat få ut så mycket mer än att bara få till ett bra bitande även om det väl är grunden för skyddsarbete.

Jag ville ju veta vad jag ska tänka på vid inlärningen, hur det ska se ut på tävling, vad domarna tittar på och tycker är viktigt, osv. Och jag blir ganska så irriterad på mig själv som inte kommer mig för att fråga! Men, jag har inte givit upp IPO-tanken helt än. Få se om Knas och jag kan klara ett behörighetsprov till hösten kanske..


Foto Annika Holmgren


Kommentarer
Postat av: Annica

Vilket trevlig läger ni verkar ha haft. Kul att få läsa o det :)

Postat av: Åsa

Rumba mår alldeles utmärkt trots plastbitar i magen. Vi har inte märkt att något kommit ut men systemet fungerar som det ska i alla fall och Rumba är sitt normala jag.

2012-06-15 @ 07:48:29
URL: http://www.puckolinas,se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback