Livet går upp och ner

Det har varit både roliga och sorgliga inslag i mitt liv sedan jag skrev sist. Det sorgliga är att Salsa, Lilla Eklidens Alannah, dog oväntat i plötslig sjukdom för ett par veckor sedan. Det är klart att när en hund är över 12 år gammal så är det inte helt oväntat med dödsfall, men Salsa var så pigg att ingen av oss hade trott att det skulle komma nu. Men om det nu ska ske, så är det kanske inte helt fel att gå från full fart till tvärstopp. Däremot blir det ju en smärre shock för omgivningen, och värst blev det för Annika som tog över Salsa för några år sedan.
 

Sjöjungfrun Salsa
 

Salsa 10 år gammal, full fart.
 
Sedan har det varit upp och ner med arbetslivet. Jag har provat på att jobba på apotek i sommar, har ju utbildning som apotekare förutom som veterinär, och jag tyckte det kunde vara spännande att reaktivera den delen ett tag. Och det var riktigt kul. Det var bara oturligt att jag var sjuk i nära två veckor av den tiden. Det är aldrig roligt att vara sjuk, men det känns än värre när man ställer till det för andra - även om man inte kan hjälpa det.
 
Apoteket ligger i Åre, så det blev till att öva upp språkkunskaperna när tyskar, engelsmän, norrmän och fransmän kom in på apoteket. Norskan övade jag ju på lite i vintras också, tyskarna pratade tursamt nog engelska, men franskan var riktigt kul att få testa igen. Jag hade tur också för en god vän har en liten lägenhet i Åre som jag kunde bo i under veckorna. Annars hade det varit tufft att pendla varje dag, och svårt att veta vad jag skulle göra av hundarna på dagarna.
 
Det riktigt roliga som hänt är att fem av de sex hundarna i Dans-kullen har genomfört MH med godkänt på skotten! Rumba gjorde sitt MH för några veckor sedan, och Knas, Bolero, Quickstep och Polka gjorde sitt igår. De gjorde alla bra ifrån sig på de viktigaste punkterna. Bra lek/kamplust, inga kvarstående rädslor, hanterbara, och inte skottberörda.
 
Knas överraskade mig med att vara mycket modigare än jag hade trott. Han gick fram till figuranten i gömslet (fast jag släppte honom lite sent så figgen hann börja prata), han snöt trasan ifrån henne innan hon hann reagera och sedan gjorde han lekinviter även mot passiv figge (fast det missade beskrivaren! Tur att man har det på film..).
 
Sedan var han så cool när det kom till spökena. Han kollade in dem, gick ett varv runt mig, och satte sig sedan framför mig och tittade noga på spökenas förehavanden. Det var lite som att se någon följa en tennismatch. :-) Men inga hot, ingen rädsla, bara lugnt koll på läget. Och jag trodde han skulle backa bakom mig och skälla som en tok! Sedan tyckte han visst inte de var så intressanta när de hade stannat för han bara travade förbi och gick fram till det ena gömslet och kollade in det istället. Men han kom direkt fram och hälsade när jag lockade på honom.
 
Jättekul med så många intresserade valpköpare som kommer på kennelläger och åker på MH, utställningar, tävlingar och korningar. Tack till er alla!
 
Nedan: Salsa i vintras med matte Annika.

Kommentarer
Postat av: Annica

Tråkigt att höra om Salsa ;(


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback