Ny vår/försommar

Det har inte blivit mycket skrivet under det senaste året. Det har hänt en del och det är hög tid med en uppdatering.
 
Knas och jag tävlade elitsök i fjol, och såg att cert eller certpoäng inte var någon omöjlighet även om vi inte fick till det. Men det är bara att försöka igen, och träna, träna, träna. Lydnaden har vi pysslat med i höst och vinter, men söket fick vila under vintern. Nu har vi precis kommit igång igen och har siktet inställt på tävling i slutet av juni - om träningen gåt bra.
 
Som "uppvärmning" på tävlingssäsongen har jag anmält mig och Knas till högrespår i slutet på maj. Det är lite lättare att träna spår på egen hand och kunna sikta in sig på precis de detaljerna som behöver finslipas. Söket är väldigt trevligt eftersom man tränar med andra, men där måste man förstås anpassa sig efter sina träningskamraters önskemål och kunskaper. Eftersom de flesta tränar på lägre nivåer är det lite svårt att komma med krav på elitbana, svår terräng och många dolda legor. Men det är just de sakerna Knas och jag skulle behöva träna på.
 
Jag hade planerat en valpkull till den här våren, men det kom lite saker emellan. Dels blev Bolero halt, och innan vi fått besked om att det inte rörde sig om något ärftligt, ville jag inte låta para Rumba. Glädjande nog var det inget sådant, men beskedet kom försent för parning. Tråkigt, men vi kanske får en ny chans nästa vår, vi får se. Sedan har jag fått operera mitt knä och konvalescensen är långvarig och inte över än, även om jag har svårt att hålla mig i skinnet och går mer i skogen än jag misstänker är riktigt bra. Så det var nog lika bra att det inte blev en valpkull, trots allt.
 
Det finns ändå spännande valpplaner på gång som rör en av kennelns hundar. Krokasmedens Wannabe "Wilda", som samägs med kennel Ullhedens, är nyligen parad med Ullhedens Åzzy. Wilda är ju kullsyster med Ernst som vi tänkte para Rumba med, och Åzzy är barnbarnsbarn till Lilla Eklidens Alannah som är vår stamtik! Det är kennel Ullhedens som tar den här kullen, men det är inte omöjligt att en valp ur den kombinationen hamnar på kennel Turbulens.
 
Även de andra turbulenserna har tagit det lugnt under vintern. Men nu börjar flera bli tävlingssugna och någon har t.o.m. startat. Jag tror att Troja tävlar idag, så jag håller tummarna för att det går bra och önskar alla lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback