Fem veckor

Det är sommarvärme ute och valparna har fått vara riktigt mycket ute på verandan. På eftermiddagen kan det vara nästan för varmt, så då får vapparna komma in och sova middag. Lyckligtvis går det fortfarande att få dem trötta med relativt enkla medel - de är så söta när de sover!

Jo då, de är faktiskt jättesöta när de far omkring och leker också, men nu är det riktigt smärtsamt när de biter tag i fötterna på en. Fast jag har tofflor så lyckas de sikta in sig där det bara är en tunn socka som skyddar foten, och hälsenan ger tydligen rätt bitmotstånd. Mamma Hilda fräste till ordentligt åt en av valparna som gjorde samma sak på henne. Men inte verkar det som om valparna har någon större respekt för sin mamma - Hilda är väldigt väldigt snäll och tålmodig med dem.

Mina farhågor om golvmoppen har besannats. Speciellt en av valparna hänger fast som en bulldog i moppen när man försöker torka golvet. Där får man verkligen montera ut trasan ur munnen på valpen, hon släpper inte självmant! Och jaktinstinten är det heller inget fel på. Hela gänget kastar sig livligt in i jakten på moppen, och man får vara väldigt snabb om man ska lyckas undvika att få napp.

Hoppas att det varma vädret håller i sig ett tag till så att snön smälter bort helt och hållet från gräsmattan och gräset börjar spira lite. Som det nu är består gräsmattan av gammal rutten snö och där den är borta är det mögel och svart. Inte riktigt vad jag vill släppa ut valparna på.

De vuxna hundarna ska ha motion och aktivering de med. Och de är inte riktigt lika enkla att få trötta. Som tur är har ju Hilda ganska fullt upp med valparna, så för henne gäller det mera att få lite omväxling och avkoppling från de små. Och Tango börjar allt mer känna av sina år. Riktigt långa promenader börjar bli för mycket för honom, då blir han väldigt stel efteråt. Men arbetslusten den finns kvar.

Idag fick hundarna göra uppletande (hitta föremål som jag lagt ut på en ca 50x50 kvm stor yta i skogen), och Tango kastar sig in i arbetet med samma entusiasm som när han var ung. Tempot är kanske lite lägre, men i galopp går det och intensiteten i arbetet är densamma. Min härliga vovve!

Hilda och Salsa skötte sig utmärkt de med. Idag försökte jag träna på att få hundarna att gå i den riktning jag vill, istället för att få bestämma allt själva. De jobbar helt ok efter eget huvud, men ibland är det praktiskt att kunna peka ut riktningen för hunden (och det imponerar mer på domarna). Tango fattade det där av sig själv, på något mystiskt vis, så jag har inte lagt någon större möda på att träna det med Salsa och Hilda. De borde väl också begripa vad jag menar..... ? Men bättre sent än aldrig, vi kanske hinner få lite ordning på det till tävlingsstarten i år.

Sedan nöter jag och Salsa vidare på lydnadstreans moment. Det är ju attan att man ska tro att momenten är så gott som klara, bara för att sedan inse att så var det inte alls! Rutan (sändande med platsläggande och inkallande)trodde jag att Salsa hade begripit för länge sedan, men efter förra tävlingen så har hon inte kunnat hitta mitten på rutan. Kul att få börja om från början.....  Däremot har vittringsapporteringen fungerat riktigt bra ett tag. Men Salsa gillar att överraska matte med att helt plötsligt inte förstå grundläggande kommandon, som t.ex. sitt, ligg, hopp! Sånt som vi bara tränat i snart sju år.

Småttingarna har somnat en stund. Det blir allt svårare att fånga dem på bild. Digitalkameran har en stunds väntetid mellan det att man trycker på knappen och bilden tas. Under den tiden hinner valpen försvinna ur bild. Och sovande ulltottar har jag så många bilder av. Återkommer med bild(er) så småningom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback