Restrött

Nu har även Busa flyttat hemifrån. Det var svårare att lämna ifrån mig henne än vad jag trodde det skulle bli. När valparna har bott hemma så länge har man hunnit fästa sig vid dem, och Busa är en väldigt vänlig, mjuk och tillgiven flicka. Men samtidigt känns det väldigt bra, för jag vet att hon kommer bli älskad och väl omhändertagen i sitt nya hem. Det enda jag är lite rädd för är att hon ska bli tjock! Inte för många köttbullar och annat godis till valpen, Gunilla och Sven!

Men usch, vad jag är less på att köra bil! Nu har jag kört till Uppsala (med omnejd) var tredje vecka sedan andra helgen i maj, och jag är väldigt trött på att köra så långt. Måste jag göra den resan igen inom en tre-veckorsperiod så blir det pensionat för hundarna och tågresa för mig! Troligen dröjer det hela fem veckor innan jag har ärende ditåt igen. Det skulle inte göra något om det dröjde längre.

Men jag ska absolut inte klaga! Jag har haft en jättetrevlig midsommar, och jag tror att hundarna har haft rätt kul de med. Vi har hälsat på Camilla i hennes sommarstuga, och där var det både trevliga människor och mycket hundar! Fem vuxna tikar och fyra valpar, alla av vallhundsraser (Kelpie, Malinois och Tervueren), var det på själva midsommarafton! Men det gick bra det med, även om vi höll isär de vuxna hundarna. Vackert väder, god mat och trevligt sällskap - vad mer kan man begära! Och en inhägnad tomt där valparna kunde få springa fritt.

Vi hann också med att hälsa på hos Stoja - eller Foxie som hon kallas numera -  på vägen hem till Östersund. Hon blev överlycklig av att få träffa mamma och syster Toka, och for runt som ett yrväder på tomten. Både Hilda och Toka tyckte det blev lite FÖR mycket, och försökte få den överlyckliga att sansa sig med hårda ord. Det hade bara en kortvarig effekt! Men efter en stund så kunde Toka och Foxie leka mera sansat och verkade trivas bra ihop.

Så nu är det "bara" fyra hundar kvar hemma i Östersund. Det är ungefär två för mycket, om man ska vara helt uppriktig. Gamle Tango kräver kanske inte så mycket längre, men eftersom han numera vill hålla ett betydligt mer makligt tempo så blir det lite knöligt att gå med alla hundarna tillsammans på promenader. Hilda och Salsa vill gå fort, fort, och bara stanna och nosa helt kort här och var. Tango vill nosa ofta och länge, och gå ganska sakta däremellan.

Valpen är lite påfrestande att ha i koppel över huvud taget. Hon vill hit och dit, skutta i full fart framåt för att sedan tvärstanna och nosa på något spännande. Gärna snurrar man då kopplet ett eller ett par varv runt mattes ben. Det hela förvärras förstås av att det är flera koppel att hålla reda på. Går vi i skogen där Toka kan vara lös är det enklare. Men inte om någon av de stora också ska få vara lös. Jag kan hålla koll på en lös hund i taget, inte fler. Tyvärr har jag inte så bra pli på dem, att jag säkert kan få hejd på två eller fler av jyckarna om det skulle dyka upp något rådjur! På vintern, när snön är djup och Salsa föredrar att hålla sig på stigen, så kan jag ha henne och Hilda lösa tillsammans. Då leker de tillsammans genom att Hilda hoppar ute i djupsnön medan Salsa patrullerar stigen.

Så jag har funderat lite på hur jag ska kunna minska hundbeståndet. Att sälja Toka är förstås ett tänkbart alternativ, men inte till vem som helst. Den valpen tror jag kan bli en riktig kanonhund i rätta händer (och det är inte säkert att jag är den rätta), och jag vill inte "slösa" bort henne på någon som främst är ute efter en trevlig sällskapshund eller som inte vill satsa flera timmar dagligen på promenader och träning av sin hund.

Sedan har jag också funderat på att omplacera Salsa eller Hilda. Då är kanske Salsa den jag bäst skulle kunna undvara, hon ska inte ha fler valpkullar och är närmare pensionering från tävlingsverksamhet än vad Hilda är. Men Salsa är ingen lätt hund även om hon har lugnat ner sig betydligt med åren, och går inte heller att placera hos vem som helst. Sedan är jag ju väldigt fäst vid henne.....! Och Hilda - nja, hon är ju både min avelstik och tävlingshund och dessutom min lilla gosehund!

Tango då? Nej, vid 12 års ålder ska man slippa flytta! Han ska få ha en så skön pensionärstillvaro som jag kan ge honom, det har han gjort sig förtjänt av. Det blir tomt nog ändå den dag han inte finns längre. Så om inte "rätt" personer dyker upp (och hör gärna av er om ni känner att någon hund skulle passa just er!) så blir det fyra hundar ett tag, och sedan tre under åtskilliga år. Jag kommer inte att ha långtråkigt!

Åse "webmaster" har fixat ett forum för Turbulens valpköpare. Snart kan ni gå in på det från hemsidan och berätta om hur det går för er med valpar och vuxna hundar! Till att börja med kommer forumet att vara öppet för alla även om jag har tänkt att det framförallt ska vara för "Turbulenser". Det går att lägga in krav på lösenord om det är så att det skulle komma "skräp" eller otrevliga inlägg på sidan.

Nu ska jag snart åka och hämta Tango. Han har varit hos en hundvakt medan Salsa har varit i höglöp, och slapp den långa bilresan. Måtte nu bara Salsas löp vara över ordentligt.....

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Ja Busa är helt underbar, så jag har full förståelse att det var svårt att lämna henne?.
Ok! Ska försöka hålla Sven ifrån att mata för mycket med godsaker?köttbullar blir det självklart, är ju världens bästa mutbullar!
Glass var så där, det gick att äta men inget hon går genom eld och vatten för, då var hästskit godare, ja ja inte samma smak som oss tydligen!
I kväll blir det första lektionen på valp kursen ska bli så roligt, är en Terv. uppfödare som håller i den!
Vad roligt med ett forum!! Sitter start beredd!!

2007-06-25 @ 12:40:19
Postat av: Gunilla

Blev en massa konstiga ? i ovan ska självklart inte vara där

2007-06-25 @ 12:41:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback