Äntligen vinter!

Nu har det kommit ordentligt med snö i Östersund! Det är tillräckligt ljust för att man ska kunna ta sig fram i skogen igen, och man kan även åka skidor. Hundarna håller sig rena och fina. Vintern är härlig på många sätt, men det finns förstås några små aber.... Det tar t.ex. dubbelt så lång tid att klä på sig innan man kommer ut.

Snön kom under natten och morgonen igår, så det blev en premiärtur på skidor idag. Kompisen Katarina och jag tog först en sväng med valparna - Toka och boxervalpen Vide. Den turen tog ca en timme. Vi tog det lite lugnt, och stannade och fikade ett slag på vägen. Valparna for som små galningar i snön, och blev ganska trötta ändå.

Vinter nov-07
Sol, snö och galna valpar

Vinterlek
Vide blir nedtryckt av en Toka.

Sedan tog vi en tur med de vuxna hundarna. Valparna har än så länge inga förväntningar på vad som ska ske när man plockar fram skidor och stavar, men de vuxna blev helt galna! Niak (boxerhanen) skäller och biter i skidspetsar eller tolklinan, mina två skäller, hoppar runt och biter i varandra så att jag inte får på mig skidorna. Och då skäller deras mattar av annan anledning...

Men sedan går det undan! Hilda och Salsa sätter av i full fart och det gäller att ha balans och kontroll på skidorna från första början. Niak fortsätter att bita i skidspetsarna ett tag, så Katarina brukar hamna på efterkälken. Katarina är den klart bättre skidåkaren av oss två, men efter en gemensam tur då jag har mina två och hon har sin boxerhane så är hon rejält varm efter att ha fått ta i ordentligt.

Boxerdrag
Katarina och Niak

Själv kan jag t.o.m. känna mig lite frusen ibland eftersom jag ofta bara hinner stå och försöka hålla balansen i hundra knyck när tjejerna hetsar varandra till full fart. Nåja, det beror lite på underlaget. Är det inte spårat så kan jag allt få åka på rätt bra för egen maskin, jag också.

Tervdrag
Det är härligt att glida fram på skidor

Vi var ute i ca en timme med de vuxna också, men då gick det betydligt fortare fram, och vi hann nästan dubbelt så långt. Å andra sidan sprang ju valparna fram och tillbaka väldigt mycket, så de rörde sig kanske lika långt, egentligen. Vi människor, som var ute i två timmar, var i alla fall riktigt nöjda efteråt.

Jag försöker träna lydnad ett par gånger i veckan, och då ser jag att Helen med Skoj är flitig. De tränar IPO (som jag inte vet mycket om) och jag försökte fotografera lite på deras skyddsträning. Men jag är ingen mästerfotograf, så bilderna blev bra suddiga. Här kommer i alla fall två av de minst dåliga:

Skoj tränar IPO
Kul verkar det vara, i alla fall

Mera IPO
Och kamplusten verkar det inte vara något fel på

Datum för Buskullens MH har ju blivit bestämt, som sagt. Jag har tänkt att det ska bli en sorts kennelträff i samband med MH:t, och har hört mig för med Camilla Berg, Ullhedens kennel, om hon skulle kunna tänka sig att hålla i lite lydnadsträning på lördagen och kanske söndagen för de som inte ska göra MH:t. Hon säger att det nog ska gå bra, så nu ska jag bara höra var vi kan hålla till någonstans - på ÖBHK eller kanske Brunflo BK? Jag ska även höra mig för om boende. Återkommer med mer info och en intresseförfrågan när jag vet mer.

Hoppas att alla i Buskullen kan komma på MH:t! Dels är det väldigt roligt att få se lite andra sidor hos sin hund, än de man ser till vardags. Man får reda på lite mer om sin hund, och kan bättre anpassa träning och vardag efter hundens förutsättningar. Sedan är det väldigt viktigt för mig (och Bonnie) som uppfödare och ägare till föräldradjuren. Det är ju en utvärdering av hur föräldrarna nedärver sina mentala anlag, och man får en uppfattning om huruvida hanen och tiken är värda att ta fler kullar på, och också om Toka och hennes syskon är något att satsa på i avel. Och bäst uppfattning om den saken får man förstås om hela kullen utvärderas.

Röntgen av armbågar och höftleder är lika viktigt det, men det är ju hälsan och föräldrarnas "hälsoanlag" som utvärderas där. Tänk bara på att inte röntga precis veckan innan MH:t, då de lugnande medel som ges inför röntgen räknas som dopingpreparat. Det måste gå minst 7 dagar efter röntgen med lugnande medel innan man får starta på tävling eller prov.

Kommentarer
Postat av: Kattis Lundgren

Oj, oj, oj vad härligt med så mycket snö och skidåkning! I flera år har jag haft hemliga drömmar om att ge mig ut på skidor med Tarass... men jag äger inga skidor och är ganska kass att stå på benen. Det verkar ju så roligt dock, och nog verkar Belgarna älska utmaningen! :-) Nu har jag än en gång fått inspiration tack vare dig, så kanske det blir inköp av ett par längdskidor i år? ;-)

Postat av: Åse

Wow, jag är imponerad över att du kan stå på benen när ni skidar. Det ser jätteskoj ut!

2007-11-21 @ 08:22:23
URL: http://didriksson.blogg.se
Postat av: Kattis igen

Nu har vi nästan lika mycket snö som ni hade då bilderna togs - det är underbart härligt! :-) Men jag tar inte tag i mina skid-fantasier i år heller, vi nöjer oss med att börna skoter i år igen. DET älskar hundarna - att få sträcka ut ordentligt bredvid skotern över lägdor och sjöar. :-)
Ha en fin adventshelg!

2007-12-01 @ 04:16:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback