Besvikelse

Nu har Tokas röntgenresultat kommit in på SKK:s hunddata, och det var ju inte riktigt vad jag hade väntat mig. A-höfter är jättebra, men artros lindrig utbredning i armbågarna kom som en obehaglig överraskning. Med föräldrar och samtliga far- och morföräldrar friröntgade både fram och bak så har man ju gjort sitt bästa för att det ska bli bra. Men det är många gener inblandade i utvecklingen av lederna, och det är hart när omöjligt att helt gardera sig.

För Tokas del så innebär detta att hon inte kommer att gå i avel, förstås, men i övrigt ingen större skillnad. Belgarna är lätta hundar, och med lite tur kommer Toka aldrig att få några besvär av sina armbågar. Hon bör förstås inte bli fet (det är ärligt talat djurplågeri att låta någon hund bli för fet), och så kommer hon inte att få bära tung packning på våra sommarfjällturer. Men annars kommer hon att få leva ett aktivt liv precis som mina andra hundar.

Bonnie och jag håller nu tummarna för att ingen annan ska få anmärkningar på höfter eller armbågar. 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Trist det där med armbågarna på Toka, men det är precis som du säger,man kan inte gardera sig mot allt.
Toka är ju en kanonfin vovve, så det ä bara att köra på.

Hare gott
Kram från Annica & Tino

Postat av: Kattis & vovvas

Ja, nog var det en obehaglig överraskning alltid. :-/ Men huvudsaken är ju att hunden mår gott, och får ett bra liv ändå - och det tror jag nog inte blir ett problem för din Toka. ;-)

2008-03-27 @ 21:32:40
URL: http://www.geocities.com/kattis_ghetto

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback