Ledig

Nu har jag haft kompledigt ett par dagar. Det har varit skönt och jag får erkänna att jag mest har latat mig. Det finns mycket att göra hemma, men det är så mycket att jag blir trött bara av att tänka på det... Jag har i alla fall börjat så smått med att tvätta, laga mat och frysa in samt plocka undan och slänga skräp.

Det har varit ljuvligt vinterväder ett tag - soligt och bara några få minusgrader på dagarna, och riktigt kalla nätter. Igår passade jag på att åka skidor med hundarna, och föret var helt perfekt. Jag tog hundarna en och en och åkte en runda på 5 km. Sedan var jag ganska trött.

Först ut var Hilda. Jag tog mina längdåkningsskidor eftersom jag var lite osäker på hur det skulle se ut i spåret, och eftersom jag inte litade på att Hilda skulle dra hela tiden. Jag är dålig på skate, och riktigt dåligt går det om jag måste ta mig fram helt för egen maskin. Men Hilda var på hugget, och galopperade friskt de första två tredjedelarna av sträckan. Så det blev till att försöka åka skate med längdskidorna för att inte Hilda skulle få göra hela jobbet. Sedan kom ett litet lugnare avsnitt, tills vi hade blivit omåkta. Då tände Hilda till igen och sedan fick jag bara bromsa henne ett par gånger för att vi inte skulle trampa den framförvarande i hälarna.

När det sedan var dags att åka med Toka, valde jag längdåkningsskidorna igen, eftersom jag inte visste hur hon skulle bete sig om hon fick gå i lina hela tiden. Det var ett riktigt preparerat spår, och jag ville inte riskera att reta andra skidåkare med en lös hund i spåret. Men Toka drog som han aldrig hade gjort annat. Ja, det blev några hastiga stopp när hon ville studera terrängen vid sidan om spåret lite närmare, men jösses vilken draghund! Det blev till att försöka med skate igen för att hon inte skulle tycka det var tråkigt. Vi swischade förbi ett annat par i spåret utan att Toka mattades det minsta.

Sist ut var Salsa. Hon har alltid skött sig bra som draghund - håller alltid linan någorlunda sträckt även om hon inte alltid anstränger sig över hövan, speciellt inte när hon är skendräktig. Jag tog skate-skidorna. Och fick jobba som en galärslav! Salsa är inte längre skendräktig, men nu har hon mjölk i juvret och "valpar" hemma, så inte hade hon lust att släpa matte på skidor inte. Det blev trav, och i uppförsluten skritt - det gick ju så långsamt för matte där. I utförsbackarna tog hon i och gick i galopp. Jag var i alla fall ordentligt rastad efter turen med Salsa.

Det är lite synd om Salsa nu. Hon tror att hon har valpar, går och bär omkring på pipleksaker ffa på kvällarna. Hon är försiktig så att hon inte klämmer så hårt att de piper, och så söker hon up skyddade platser som under min säng, för att göra sig en lya med sina valpar. Ibland lyckas hon bära två samtidigt. Och inte kan man berätta för henne att det inte finns några valpar!

Nej, nu ska vi snart  åka och träna. Det är bara tre veckor kvar till tävlingsdags - måtte inget komma emellan den här gången. Jag har anmält Toka och mig till en kurs i tävlingslydnad, men vi kommer att missa första träffen, trist nog. Det blir bra för Toka att få träna med lite störning.


Kommentarer
Postat av: Kattis

Stackars lilla Salsa som adopterar massa gosedjur. Gullebumpa. ;-)
Håller tummarna för att det blir lugnt framöver så ni inte missar er tävling. :-) Huvva för att vara så laddad åsse bara... pjuff, inte nå'. ;-)
Ha en trevlig helg!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback