Träning

Det nya året har börjat ganska bra. Det kom en hel del ny snö som lade sig över det stenhårda isiga som blev till strax före julen, det har varit lite lugnare på jobbet ett tag och jag och hundarna har hållit oss friska. Tyvärr gick helgens härliga  vinterväder över i blidväder nu i början på veckan. Nu hoppas jag bara att det inte hinner bli isgata överallt innan det slår om och blir kallare igen...

I helgen hade jag jour, men det var ganska lugnt så på söndagen hann hundarna och jag med en härlig skidtur i solsken tillsammans med kompisen och hennes boxrar. Annars har det varit bra grått ett tag, och jag känner att jag börjar bli hjärtligt less på mörkret.

Nu har jag i varit ledig två dagar och kunnat ägna mig åt hundarna i dagsljus. Idag gick jag igenom alla momenten i respektive lydnadsklass för vovvarna för att se vad vi måste träna hårdast på. Jag har nämligen höga ambitioner för årets tävlingssäsong, och har kämpat på i varierande grad hela hösten med elitlydnad för Salsa, trean för Hilda och ettan för Toka. Men nu är det inte så lång tid kvar, så nu måste jag träna flitigt om vi ska kunna komma till start.

Toka har lite svårt med koncentrationen i linförigheten och ffa om det finns andra hundar på planen. Det är något som jag måste träna massor om vi ska kunna tävla. Annars är hon riktigt duktig och kan alla moment hjälpligt utom hoppet. Hindret är nämligen fastfruset i marken på en plats där det INTE går att hoppa över det, så just den saken får vi avstå från att träna. Platsliggningen känns ganska osäker än så vi måste försöka träna tillsammans med andra hundar så ofta det går. Hon ligger kvar på samma ställe, men skruvar på sig och ser sig omkring.

Hilda har blivit jätteduktig. Ett tag trodde jag inte att det skulle gå att lära henne vittringsapporteringen - hon tog fel apport hela tiden! Det verkade som om hon tyckte att "Det där är mattes apport, den ska vi inte ta....". Men plötsligt lossnade det, och nu verkar hon tvärtom helsäker på momentet. Rutan har gått väldigt bra att lära in, och det känns just nu som om det "bara" är fjärrdirigeringen som inte sitter så bra. Sedan finns det alltid detaljer som måste förbättras, men i stort känns det riktigt lovande.

Salsa är också väldigt duktig. Men det är svårt med de s.k. dirigeringsmomenten i eliten. Jag tycker vi har hållt på och tjatat "höger", "vänster" hur mycket som helst och ändå blir det ofta fel. Att springa till konen har hon däremot lärt sig. Men det går bättre och bättre, och kanske blir vi klara till första tävlingen i Östersund i vår. Övriga moment är hon riktigt säker på även om det finns detaljer som kan bli bättre där också. Det är bara att träna på.

Det är ganska lugnt och stillsamt i hundflocken just nu. Dvs, alla utom Toka tar det lugnt. Salsa och Hilda är skendräktiga, och på Salsa är det väldigt märkbart. Inte när vi tränar, då är hon både koncentrerad och intresserad. Men på promenaderna går hon helst alldeles bakom mig och gör just inga egna utflykter. Hilda är inte lika lugn, men lite mer stillsam än vanligt tycker jag nog att hon är.

Starklar Toka
Startklar Toka

Toka blir aldrig trött! Kanske att hon vilar sig en timme efter en långpromenad, men sedan letar hon efter någon sysselsättning igen. På promenaderna håller hon igång hela tiden, skuttar ut i djupsnön, skuttar tillbaka, springer så fort hon kan framåt, sedan tillbaka i samma hastighet. Skutt, hopp, spring, skutt, hopp, spring! Tänk om man hade hälften av den energin.

Kommentarer
Postat av: Kattis

Vad härlig päls hon har din Toka! :-) Jättefin! Mina är nakna och fuuula just nu, mitt i vintern liksom... jag förstååår inte. :-P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback