Snart jul!

Det har varit mycket en tid. Jag och de vuxna tjejerna har varit på fjälltur tillsammans med kompisar och hundar, jag jobbar extra på mitt gamla jobb och tiden bara rinner iväg.

Lucia-helgen for några kompisar och jag iväg på den årliga decmberturen till Stensdalen. I år var det på håret att det skulle gå, för temperaturen låg kring noll och snötäcket var väldigt tunt. Vi hade bestämt oss för att ta oss upp till varje (nästan) pris, till fots om så krävdes. Men det gick bra med skidor även om skidåkningen kanske inte var så njutbar.


Fikapaus på nedfärden

Man fick koncentrera sig på var skidorna skulle gå. Tuvor av gräs och blåbärsris mm stack upp ur snötäcket och en och annan sten. Men det fanns skoterspår större delen av vägen upp och det underlättade.

Det var premiär för Toka att få arbeta på riktigt som draghund, och jag minns inte om jag ens hade provat att låta henne gå i tvåspann förra vintern. Men hon skötte sig som en hel veteran - var inte det minsta rädd för vare sig pulkan eller skaklarna och drog som en hel häst. Hilda har gått som ledarhund någon gång förut, men det här var första gången hon fick göra det en hel tur. Även hon klarade sin uppgift med beröm godkänt.

Det blev bara lite strul när spåret gick rakt fram men vi var tvungna att göra en omväg. Då fick Hilda problem att vända tvärt åt mitt håll. Toka hjälpte inte till så bra hon heller, utan sköt på framåt... Att få dem att backa var heller inte helt lätt. Men jag försöka låta Toka öva med pulkan på egen hand, så tror jag hon lättare förstår hur hon ska bära sig åt.

Vi hade ett litet problem till, men det var av annat slag. Toka löpte, och Katarina hade varken dragbälte eller sele med till Vide.... Första halvan av uppfärden hade vi nog kunnat smälta den snö som ändå låg på marken... ;-)Sedan gjorde vi ett byte så att Icka, kompisen Evas hund, fick dra Eva i Vides spårsele medan Vide fick låna Ickas utrustning inklusive pulka. Med pulkan som hindrade alltför mycket hopp och studs och som dessutom krävde lite ansträngning så skärpte sig Vide och andra halvan av uppfärden blev relativt tystlåten... Väl framme var det inget problem alls.

Raki var hos hundvakt och det gick också bra. Han växer som bara den just nu. På kvällen har han en storlek och nästa morgon en annan. Jag kommer till jobbet (hjälper till tillfälligt på gamla arbetsplatsen) på morgonen med en valp som är aningen längre i kroppen än han är hög, och åker hem med en som har blivit tvärtom - högbent och lite kort i kroppen! Otroligt, men sant. Täcket passar precis nu, snart är det för litet.


Raki, i mitten, har blivit större!

Raki är ett litet energiknippe som far runt som en Duracellkanin på kvällarna efter jobbet. Han sover snällt om nätterna och kopplar av i bilen och på jobbet, så han kan konsten att ta det lugnt också. Han skulle nog passa till agility, så vig som han är. Han kan redan balansera på bakbenen, och kan skutta upp och nästan bita mig i ärmen. Och nej, det är inte någon skyddsärm eller -övning vi talar om, han bara hoppar så högt och försöker ta mina vantar ibland!

Det är bra miljöträning att följa med på jobbet. Massor med folk att hälsa på, mycket dofter och ganska mycket trafik i området att vänja sig vid. Ska se om vi kan ta lite stadspromenader i jul - eller om någon ny matte eller husse tar på sig den uppgiften!

Idag tog jag den första skidturen med hundarna här i Östersund. Det kom en del snö så snart vi kommit ner från fjället och sedan blev det jättekallt, -25 grader var det i går morse! Idag var det "bara" -13 och lite småblåsigt, så det gick att åka skidor. Hilda och Toka tog i ordentligt så jag kunde glida uppför skogsvägen. På nerfärden lät jag hundarna springa lösa - tills Toka tog en lite väl vid sväng och jag kom ihåg att hon faktiskt är i höglöp! Sedan fick Toka dra medan Hilda fick fortsätta att gå lös.

Efteråt fick Raki en minitur med matte på skidor. Han var inte det minsta rädd för skidorna utan hoppade glatt efter skidspetsarna och försökte bita i dem. Den lille busen!

Jag avslutar med en bild på en sovande Raki.

 
Visst är han söt när han sover!

Om jag inte hinner skriva mer före jul, så passar jag på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!


Kommentarer
Postat av: Annica

vad söt han är Raki där han ligger & sussar. Antar att du fick en lugn stund också;)



Må gott

Postat av: Åse

Ja nog är han söt där han ligger och sover. Han verkar vara en härlig krabat. Skönt att han inte blev rädd för skidorna.



God Jul!

2009-12-20 @ 19:02:26
URL: http://didriksson.wordpress.com
Postat av: Kattis

Underbara bilder! :) Ha ha, jisses så stor han blivit "lille" Raki. :)



God helg på er, kramisar!

2009-12-22 @ 13:21:37
URL: http://www.ghedoes.com
Postat av: Gunbritt och Giah med flock

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!!!

Va dom växer valparna ;) Håller med om det:) det är lika dant här!!!

Hoppas Raki snart hittar ett eget hem, han med...Verkar vara en mysig liten kille!!!



Ha det gott!

Gunbritt med flock

2009-12-22 @ 22:18:06
URL: http://www.belgarhuset.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback