Vargar i valplådan?

Jag börjar undra vad det egentligen är för djur jag har i valplådan - vargar? Här om dagen var Hilda tillsammans med de små när ett par av dem började buffa och böka på henne, tydligen sugna på ett mellanmål. Hilda struntade i dem och låg kvar i samma ställning, dvs hoprullad så att juvret var oåtkomligt. Då satte de små sig ner på sina breda bakar, lyfte nosarna mot skyn och ylade!

Hilda gnällde oroligt och gick runt ett varv, men lade sig sedan ner i samma ställning som tidigare, så något extramål blev det inte.

I morse när Hilda hade diat valparna efter morgonpromenaden och var i köket och åt frukost, satte jag mig bredvid valplådan och tittade på småttingarna som har börjat leka med varandra. De är ostadiga på benen och raglar mest omkring, men de morrar lite åt varandra och biter med tandlösa munnar - så söta! De röde hanen verkar vara en glad fyr, för svansen viftar ofta och mycket.

Så gick även jag ut i köket, och då började det låta från valplådan. Jag gick tillbaka och fick se hela "flocken" sittandes eller liggandes tillsammans, med nosarna i vädret och ylandes ett baby-yl som steg och sjönk som från en vargflock i skogen!

Hilda fick lämna frukosten mitt i för att se vad som stod på. Men de kände sig nog bara sällskapssjuka, för nu sover de sött igen utan att mamma ligger bredvid.

Toka och jag har debuterat i lydnadsklass två. När jag anmälde mig kändes det som en god idé att åka till Ånge på kvällen för att tävla. Men kvällen innan tävlingen snöade det och snön låg kvar till fram på eftermiddagen tävlingsdagen. Och nej, jag har inte fått på vinterdäcken än... Sedan var jag upptagen på förmiddagen, hade inte hunnit träna efter lägret och insåg plötsligt att jag kunde bli borta många timmar!

Panik! Jag hann med ett kort träningspass timmen innan jag skulle åka, gick ut med Hilda och packade mig iväg (glömde varma kläder, reflexer och kängorna), och for iväg. Tränat hade jag gjort, men någon ordentlig promenad fick inte Toka. På vägen kontaktade jag Katarina med boxrarna och bad henne besöka Hilda för en rastning och matgiva medan jag var borta. Tack för hjälpen!

Som tur var hade vägarna torkat upp och det lilla regn som kom på vägen hade upphört både till tävlingen och till hemresan. Inte hann det frysa heller. Och eftersom det bara var sammanlagt 6 tävlande, så tog inte tävlingen så lång tid. (Men det var trevligt och god stämning bland deltagarna.)

Ja, med de här förutsättningarna tycker jag att det gick riktigt bra! Vi fick 156,5 poäng och ett andrapris. Toka missförstod mig på inkallandet med ställande ("Ska jag verkligen komma?") så det blev ett dubbelkommando, rutan kan hon inte riktigt än - hon har inte helt förstått momentet, och till apporteringen fick hon lite frispel. Men poäng på alla moment. Vi ska träna lite mer, förstapriset är inte långt borta.

Några bilder? Inte den här gången, jag har bara bilder på sovande valpar. Kattis, snälla - kom med systemkameran!!

Kommentarer
Postat av: Åse

Det är synd att vi bor så långt från varandra. Hade gärna velat se valparna. Låter sött att de ylar. :-)

Postat av: Kattis

Ha ha ha - jag kommer, jag kommer! ;-) Ska jag rita av dem i blyerts åsså? :-D



Bedårande sött att de ylar som små ulvar, jag har ett favoritklipp på YouTube med en liten Golden-valp som ylar. Så jämarns go! Om man går in på YouTube och skriver "puppy howl" så hittar man klippet överst. :-)



Jäklar så nära ett 1:a pris du och Toka var! Sådant kan kännas liiite surt ja, och det är svårt att hålla sig från att dissekera (stavning?) protokollet. "Hm, have vi bara fått ett halvt poäng mer i det momentet så..." ;-) Bra sätt att tagga upp sig på, man vet att man kan. :-)



Kram!

2009-10-10 @ 19:08:59
URL: http://www.ghedoes.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback