Raki



Nu är Raki nästan lika stor som mamma Hilda och syster Toka, det är inte mycket som skiljer (5 kg). Men man tar inte miste på att han fortfarande är en liten valp, för han är fortfarande ullig som ett får och valpig i sina rörelser.

Det har funnits stunder då jag har varit lite besviken på Raki. Efter att bara ha haft tervar som varit helt trygga med människor, så har jag fått en som är mer reserverad. Inte mycket, och med träning har han blivit allt bättre, men i vissa situationer och med vissa människor är han fortfarande lite avvaktande.

Främmande hundar är Raki också misstänksam mot pga av att hans överbeskyddande mamma har visat (när jag har försökt gå med alla tre på promenad) att främmande hundar ska man skälla på och kanske göra utfall mot. Hilda är egentligen väldigt snäll mot andra hundar, men sina valpar är hon noga med att beskydda mot verkliga och inbillade hot!



Alltså har Raki gjort likadant - han skäller och klapprar med tänderna mot främmande hundar. Från början var det för att han var rädd, men även sedan han slutat vara rädd gjorde han likadant. Allt eftersom har Raki ändå börjat förstå att det är bättre att ligga lite lågt i sin framtoning mot främmanden hundar. Han har fått träffa olika självsäkra vuxna hundar som visar honom att a) de är inte farliga och b) man får inte bete sig hur som helst. (Rakis mamma och syster är nästan för snälla med honom!)

Jag har i alla fall bestämt att Raki får bli kvar hos mig tills vidare. Jag tycker så väldigt mycket om honom och han har många goda sidor: Han är oberörd av olika miljöer och ljud. Han är duktig på att koncentrera sig när jag tränar med honom, och kan ofta koppla bort att det finns andra hundar i närheten. Han kopplar av när han är ensam hemma och han förstör inte en massa saker. Han har bra föremålsintresse och bra kamplust. Det ska bli väldigt spännande att se vad det blir av honom när han blir stor.


Kommentarer
Postat av: Åse

Härliga fartfyllda bilder på Raki. Tänk att allt det jättemörka har försvunnit mot en "normalfärgad" tervvalp. ;-) Han verkar jättefin!

Postat av: Ingrid

Det är jätteroligt med sekvensfotografering!

2010-02-14 @ 14:59:32
Postat av: Ewa

Lille Raki ser jättefin ut! Hörde att han hade träffat Gerda och att det gick jättebra. Lycka till med honom!

2010-02-14 @ 15:08:38
URL: http://www.fozasos.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback