Full fart

Det har varit full fart en tid. Det är arbete på gamla jobbet plus en hel del farande hit och dit för möten och planerande av framtiden. Jag måste ju bestämma mig för vad jag ska göra av mitt liv. Sedan är det även full fart på hundarna som trivs med kylan och snön.



Efter en vecka med sådär lagom vinterväder slog kylan till igen och termometern visade -24 grader. Den här gången kändes det inte lika kallt av någon anledning. Man vänjer sig kanske. Men det känns ändå inte så lockande att träna lydnad eller att åka skidor när det är så kallt. Långa promenader går däremot lika bra som vanligt.

Jag har anmält alla tre hundarna till utställning, men jag vet inte riktig vad jag tänkte på när jag anmälde Hilda...


SE UCH = svensk urfälld champion? Hilda är inte i toppform för utställning.

En av de många saker jag försökt planera för, är en korning för Toka och hennes syskon, Jag tyckte att jag hade fått det ordnat jättebra, när en annan uppfödare hade platser över på en korning i samband med sitt kennelläger. Men jag har troligen missförstått reglerna och trodde att hundarna måste ha 1-3 på skotten på MH för att få gå upp på korning, men så är det visst inte när jag lusläser reglerna på SBK:s hemsida.

Och då blir det lite svårt. Det fanns tre platser för oss, men det är ju fem stycken i Tokas kull som har gjort MH och får gå upp på mentaltest. Och här i Östersund går det inte att ordna något mentaltest för det saknas figuranter och testledare. Vi får se om det går att komma med på något gemensamt test, eller om vi får dela på oss.


Snömonster

Raki växer och växer. Nu kan han ha Salsas gamla dragsele, även om det finns lite att växa i. Det är bra med sele när jag åker skidor med honom, för om jag måste koppla honom en liten bit är det bättre att han drar i sele än i halsband. Och drar, det gör han gärna även på vanliga koppelpromenader... Att få hundar att gå fint i koppel till vardags är inte det jag är bäst på.

Jag delar på hundarna på många promenader, nuförtiden. Först går jag en sväng med Raki, och sedan tar jag tjejerna. Och Raki är lugn och tyst när han är ensam hemma. Det hade jag aldrig trott om den lille gaphalsen, att han skulle vara så lätt att lämna! Men han förstör inget, och han tjuter inte. Det kan komma ett litet skall precis när vi går, men sedan ingenting. Underbart!

Raki ser fortfarande ut som ett ulligt får - han gör skäl för uttrycket "en ulv i fårakläder". Undrar om det är kylan och vintern som gör att han fortfarande har så mycket valpull? Sedan jag sett en flattevalp i samma ålder som var lika ullig så tror jag att det kanske kan vara så. Nu har i alla fall Raki båda testiklarna på plats. 

En välpälsad Toka spanar efter Hilda

Snart ska jag åka till klubben och se om det utlovade korvgrillningen blir av. Jag får väl passa på och träna lite lydnad också, även om det blir kallt att dra av sig vantarna. Med Raki försöker jag mig på grunderna i IPO-lydnad, en ny gren för mig.  Raki tror jag har ett s.k. bra bett - han biter djupt och behåller greppet, något som lär vara bra vid skyddsarbete. Men jag är fullständig novis på området så det är inte värt att jag säger för mycket.


Ska vi göra nå't matte? Hilda lyfter lite på ena ögonlocket.


Kommentarer
Postat av: Annica

Haha Hilda kommer garanterat att få sitt championat :D SE UCH = svensk urfälld champion.

Allt klär en skönhet vet du ;)



Må gott


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback