Jul- och nyårsfirande

Det knänns som om jag inte hunnit mer än packa upp innan det är dags för nästa resa. Men jag har hunnit med att jobba några dagar mellan resorna.

Efter Lucia kom julen (i år också) och i år firade jag jul hos min syster i Uppsala, trevligt! Där hade det snöat ordentligt så det gick t.o.m. att åka skidor. Jag tog en sväng i Hågadalen både julafton och annandagen med Toka och Hilda. Det var många ute så jag kunde inte släppa dem i full fart mer än en kort sträcka, men de fick i alla fall sträcka på benen. Lille Raki fick följa med en sväng runt Uppsala Brukshundklubb.

Jag bodde hos min bror som hade åkt på semesterresa med familjen. I gengäld skötte jag om de två katterna - Smulan som hör till hushållet, och brorsdotterns Scarlet, en Bengalkatt. Scarlet skulle ha p-piller en dag... Det finns en härlig beskrivning om "How to give your cat a pill". Mina försök med p-pillret påminde starkt om steg ett och två i beskrivningen. Katten var inte så lätt att få tag i, så efter två dagars försök gav jag upp och nöjde mig med att försöka bli kompis med henne istället.

Det var meningen att det skulle bli valpträff i Uppsala på annandagen, men i Uppsala föll det underkylt regn och på andra ställen hade det snöat och/eller regnat dagen och natten innan så varken Inga-Lill eller Jenny ville ge sig ut på vägarna. Sambuca hade farit till Umeå med sina ägare strax före jul och kunde förstås inte heller komma. Det slutade med att jag träffade Kjell över en kopp kaffe och lät hans Okey bekanta sig med Raki. Sedan sov Raki mycket gott en hel halvtimme...

Efter jul var det så några dagars arbete igen och sedan bar det iväg till Vålådalen tillsammans med boxerkompisen. Dagen innan jag skulle fara tittade mina snälla grannar in och önskade gott nytt år. När jag berättade att jag skulle iväg sa de: "Och vilken hund ska vi passa?" "Raki, om ni vill" svarade jag. Och så blev det. Det har gått jättebra och Raki brydde sig inte ett dugg om raketer och smällare. Skönt!

Vi andra fick en härlig skidsemester i Vålådalen. vi hade varierande väder; -9 grader och mulet en dag, -14 och halvklart en dag, -26! och soligt en dag och slutligen -5 och ymnigt snöfall sista dagen. Ett par smaskiga middagar på hotellet kostade vi också på oss. Vi åkte långa skidturer, lade oss tidigt och sov ut ordentligt. En kväll provade vi på nya(?) badanläggningen med badtunnor ute, bastu och dusch. Jag hade önskat aningen varmare vatten i badtunnan, men viss var det lite extra mysigt att ligga i ljummet bubblande vatten och titta på stjärnor och snöiga träd.

Hundarna verkade också nöjda med semestern. Spännande turer där man får röra på sig så att man blir trött, på delvis okänd mark med nya dofter och i goda vänners sällskap - vad mer kan en hund eller en människa önska sig?


Raki tycker skidspetsar är intressanta

Min kamera åkte oturligt i backen när jag fick ett oväntad ryck i kopplet jag höll i, så den har lagt av. Kanske får jag någon bild från Vålådalen längre fram, av boxerkompisen.

Kommentarer
Postat av: Åse

God fortsättning!

Ja, här nere har vi för en gångs skull ordentlig vinter. Så härligt!

Synd om din kamera, du får passa på att shoppa ny på rean nu om det är så att den inte vill återuppstå. :-)



Kram

Postat av: Kattis

Toodilooo!



God fortsättning på det nya året! :-) Tack så mycket för ditt mail, det är som solsken via cybern var gång du plottrar några rader. Och sol blir man ju glad av! :-D

Jag ska svara så snart jag får tid över att sitta en stund vid dumburken. :-)



Må så gottis, pussa på alla tre snupphundarna från oss i Idbyn! :-)

2010-01-11 @ 13:14:01
URL: http://www.ghedoes.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback