Nyheter

Kanske en dum rubrik. Det är bara sådant som varit med förut - en fjälltur och tävlingsresultat, hmm. Men det handlar ju faktiskt om en ny fjälltur och nya tävlingsresultat!

Starten från Vallbo

Förra helgen gick Katarina och jag till Lunndörren. Vi åt middag på jobbet och for sedan direkt till Vallbo för att starta vandringen därifrån. Väderleksrapporterna var ganska dystra med löften om mycket regn under helgen, men som tur var var vädergudarna med oss och nöjde sig med låga moln på uppvägen, ett par kortare hagelskurar på lördagen och ett stillsamt strilande på nervägen.

Det blir inte helt mörkt på natten i juni

Vi gick upp till Lunndörren med raketfart på fredagskvällen - var framme redan strax efter halv tolv. Sedan somnade vi trötta och nöjda i stillheten i fjällstugan. Dagen efter latade vi oss, men hann ändå med en toppbestigning av ett närliggande berg. OK då, Katarina gick upp till toppen medan jag och Hilda stannade när det var ca 80 höjdmeter kvar. Utsikten var ändå fantastisk!

Där nere, i änden av den mittersta sjön, skymtar Lunndörrsstugorna

Tyvärr sov jag dåligt den natten och kände mig inte alls så utvilad nästa morgon som jag hade hoppats. Man kanske inte ska ta både lång sovmorgon och en tupplur på maten efter middagen innan man går och lägger sig på riktigt, om man sedan vill sova hela natten. (Vete fåglarna om det inte blev en förmiddagslur dessutom.) Men man lär sig kanske till en annan gång.

Den här helgen har det varit tävlingar för Hilda och Toka. Och nu kom allt det där regnet som var lovat till förra helgen! Hela fredagen vräkte det ner, och på lördagen var det endast obetydligt bättre (solen skymtades ett par gånger på eftermiddagen mellan skurarna). Då tävlade jag med en väldigt skendräktig Hilda.

Hon gjorde det ganska bra ändå. Vi kom runt spåret med 5 pinnar, och det var det inte alla som gjorde. Men sedan hade Hilda gjort sitt och gick fot om fot på uppletandet och på lydnadsplanen. 384,5 poäng och godkänt. Kanske inte fullt så uselt resultat som det kändes just då.

Idag var det Tokas tur, i betydligt bättre väder (solsken och kallt). Debut i högrespår och inte riktigt klar för det. Vi har tragglat med framåtsändade och skall (när vi har tränat) och det sitter inte än. Så det var inte så konstigt att just de två sakerna inte fungerade på tävlingen. Å andra sidan gick spårupptag och spår strålande, liksom uppletandet! 10, 9 och 10 på de momenten. Men lydnadspoängen räckte inte till för uppflytt den här gången. Det blev 486,5 poäng och ett godkänt där med. Vi kommer igen!