Valpplaner

Efter mycket funderande hit och dit så har jag bestämt mig. Jag kommer att ta en kull på Toka. Hanen blir IPOIII BGHIII FHI Armagnac von Scathach, en halvbror till Drink-kullen. Jag ska bara invänta röntgenresultaten från Sambuca och Raki innan jag helt definitivt bestämmer mig (och jag hoppas att Toka "håller igen" till dess). De båda ska röntgas alldeles snart...

Toka är en helt underbar hund, enligt min mening (och jag är förstås väldigt partisk!). Hon är lika snäll som sin mor Hilda, men hon har betydligt mer motor. Bra föremålsintresse, bra kamp och bra koncentrationsförmåga. Även om hon har bra fart i terrängen, så blir hon inte hetsig eller stressad utan håller samma jämna tempo under lång tid. Och så är hon lyhörd och förig. Hon är viltintresserad, men inte värre än att jag kan kalla tillbaka henne även om hon skulle ha en ren eller älg alldeles framför sig. (Och så är hon ju så söt!)

Tokas syskon är också väldigt vänliga hundar. Ett par är kanske lite väl veka, men annars är det glada hundar med fart och livsglädje. Skoj har blivit korad och gjort godkänt BH-prov, i övrigt är det ingen som tävlar med dem. Toka är ju godkänd i högre spår, har LPII och har gjort ett godkänt mentaltest för korning.

Armagnac är en hund med stor arbetslust. Han tävlar i IPO och har (om jag förstår tyskan rätt) kvalificerat sig för något tyskt mästerskap i IPO. Flera av hans syskon tävlar i olika grenar - IPO (elller motsvarande), agility och lydnad. En syster har blivit godkänd räddningshund. De är sociala hundar med bra motor.

Armagnac har en kull efter sig i Tyskland. De är ännu för små för att ha åstadkommit några resultat på tävlingar, men det verkar ha blivit frimodiga och trevliga valpar. Armagnacs halvsyskon i Drink-kullen har också utvecklats till trevliga hundar med bra arbetslust och bra koncentrationsförmåga i arbete. Deras ägare verkar väldigt nöjda hittills. :-)

Sedan kan man ha invändingar mot kombinationen. Det kan man alltid ha när det gäller avel - den perfekta hunden finns inte. Håller man sig till "säkra kort" riskerar man att bidra till att det blir ett för litet avelsurval i kommande generationer (och man kan inte vara helt säker på att undvika problem i alla fall). Är man riktigt kreativ riskerar man att det blir problem, speciellt om man reser till länder där man kanske inte har haft samma koll på hälsa hos avelsdjuren som här.

Men jag tror att Armagnac och Toka blir en väldigt bra kombination som kan ge riktigt bra och trevliga arbetshundar!


En urfälld Hilda (t vä) och Toka (t hö) beundrar utsikten över ett höstligt Östersund

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback