September och höst

När semestern tog slut så dröjde det inte länge förrän sommaren också tog slut här i Östersund. Temperaturen sjönk till runt tio plusgrader på dagarna, och på nätterna var det bara några plusgrader. Nu gillar jag hösten och har inget emot att det är kyligt i luften, men när det regnar så gott som varje dag dessutom - i augusti! - då blir det lite väl bra.


Så här ska det vara på sommaren!

Jag kom som tur var inte med på resten av de tävlingar som jag hade anmält Hilda och Toka till, och jag har insett att det nog är sluttävlat för i år. Jag orkar helt enkelt inte träna så mycket att det är någon idé att ställa upp på tävling. Att starta eget och sedan jobba hela sommaren (utom två veckor) har varit väldigt spännande, stimulerande och kul, men det tar på krafterna.

Hilda ska få bli pensionär vad gäller tävlingar, och bara träna för att det är kul. Spåra tycker hon är toppen, men uppletande är pest och lydnad på tävling har också blivit urtrist, tycker Hilda. Så det känns inte riktigt mödan värt att sitta och resa 40 mil gång efter annan för att sannolikt "bara" få godkänt i elitklass fler gånger. Jag är stolt över mig och Hilda som kommit så långt, och så satsar jag på att komma lite längre med Toka!

Dessutom har jag anmält Toka till flera MT. Det ena efter det andra jag har varit anmäld till har blivit inställt, och nu börjar jag bli lite ängslig att vi inte ska komma med någonstans. Jag vill helst komma med någonstans i september, för det blir allt mörkare och kallare och inte så roligt att behöva köra långt på hala vägar i mörker. Toka fyller dessutom fyra år redan i mars, så blir det inte av i höst är det inte troligt att vi hinner med på något MT alls.

Jag har planer på en valpkull till våren. Det blir troligen Hilda som får en sista kull - vi ska bara se vad det blir för röntgenresultat på Drink-kullen först. "Drinkarna" är en spännande samling, tycker jag. Inte så hårda som jag hade väntat mig - Hilda verkar inte ha så mycket hårdhet att nedärva - men livliga och arbetsvilliga, duktiga på att koncentrera sig, och snygga! I lite varierande grad.

Reaktionssnabba är de också... jag har fått berättat för mig att Sambo från sovande på golvet hann landa med alla fyra tassarna uppe i husses knä medan en spegel som stod uppställd bredvid honom började rasa omkull! Sambo var uppe innan spegeln hade fallit till golvet.

Idag är det ett fantastiskt höstväder - strålande sol och den där klara höga luften som är på hösten. Vi ska ut och träna sök senare på dagen. Toka är så duktig, och jag hoppas att vi kan tävla i sök till våren. Till dess ska vi väl också ha fått till framåtsändandet och skallet bättre, så att vi kan starta även i högre klass sök  - om vi kommer så långt.

Men innan dess blir det en spännande höst med någon kurs (för jobbet), öppet hus på vår klinik, en semestervecka till, och många härliga stunder tillsammans med goda vänner och hundarna!


Raki rejsar runt.

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Glömde säga att Toka och jag inte kom runt spåret på sista tävlingen. Lite snopet, men det är sånt som händer. Trist nog gick det lika illa för alla startande i klassen.

2010-09-05 @ 09:38:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback