Härliga tider

Ute har våren kommit på riktigt (hoppas jag). 11 plusgrader och snart har jag barmark i trädgården! Det blir i så fall perfekt för att valparna ska få kunna vara ute när de blivit stora nog.

Jenny och Troja (Absinthe) fortsätter att ha framgång på tävlingsbanorna. De har tävlat totalt tre gånger, och på dessa tre tävlingar fått tre förstapris i lydnadsklass 1 (och därmed lydnadsdiplom) och en klassvinst!! De är så duktiga! (För mig tog det fem tävlingar i lydnadsklass 1 med min första terv innan vi fick ett förstapris..)


Jenny och Troja på Ullägret förra året

Under tiden har nästa generation Turbulenser fått flytta in i köket. Det blev lite oro i lägret först men nu har de funnit sig tillrätta. Nu börjar den absolut roligaste (och jobbigaste) tiden i valparnas utveckling innan det är dags för dem att flytta hemifrån.

Det är nu man kan börja se lite av vilka personligheter de har - vem som verkar mest framåt, vem som är först framme vid maten osv - och för den som är intresserad av utseendet så kan man börja få en uppfattning om vinklar och kroppsbyggnad. Inte för att man kan vara alltför säker - ibland kan man råka ut för stora överraskningar under uppväxten (både dåliga och bra) och det blir något helt annat än man tänkt sig.

Valparna har börjat få äta lite "riktig" mat, och det var tydligen precis vad de väntat på. Det här gänget klarade av att äta på en gång och hade t.o.m. riktigt hyfsat bordsskick! De åt, och höll inte bara på att klafsa omkring i matskålen.

Avmaskningsmedlet var däremot inget hit. Igår gick det utmärkt att lura i dem tabletten krossad och blandad med köttfärs men idag nobbade de flesta köttfärsblandningen, de otacksamma små bestarna. Jag försökte förklara för dem att det hade tagit mig en bra stund att krossa tabletter och blanda i lagoma portioner, för att inte tala om att pillrena kostar en slant. Inget hjälpte. Det blev till att använda list och en smula tvång. Och imorgon ska de ha sista dosen i tre-dagarskuren, hjälp! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback