Det snöar!

Idag har det snöat för fullt, och jag inser alla nackdelarna med snö - det blir halt, det blir blött och man måste skotta! Men hundarna håller sig rena och det blir mycket ljusare ute så jag röstar nog för snö i alla fall.

Första advent idag. Det firades med året sista? sökträning för Tokas del. Det blev lyxigt värre med redan vallad bana och lagom många deltagare för att allting skulle flyta på. Tyvärr var inte Toka riktigt med på noterna, för visserligen gick hon ut på stora fina slag men jag är inte så säker på att det var människor hon letade för hon hittade dem inte.. Men eftersom jag ändå skulle göra lite tomslagsträning så får man väl säga att det lyckades i alla fall. Gången innan (för två veckor sedan) gick hon så himla fint, inget strul alls. Ja, det blir sällan som man tänkt sig.

Jag har legat i och tränat IPO-spår med alla hundarna. Dvs, Hilda och Toka har fått någon sorts anpassade IPO-spår som ger matte en del att fundera mer kring det där om hur man har tränat egentligen. Men jag tror att de uppskattar variationen. Jag har så lätt att fastna i ett sätt att gå ut mina skogsspår, och glömmer att man faktiskt kan klura till det och ge omväxling i spårarbetet för hundarna.

Knas har varit jätteduktig! Nu gör han liggmarkeringar spontant för pinnar i spåret, jättekul! Och han är noggrann i spåret och håller koncentrationen bra. Lite får jag bromsa honom, annars finns risk för att det går fortare och fortare. Så med spårarbetet känns det som om vi lagt en bra grund inför nästa säsong.

Med lydnaden känns det trögare, antagligen för att jag hinner glömma på fyra år hur det är att träna en valp! :-) Lille Knas är ju faktiskt bara åtta månader, och han kan stanna, ligga, sitta, komma och sätta sig fot på kommando. Att gå fot två-tre steg kan han också men sedan sviktar koncentrationen. Att förbli liggande eller sittande fastän jag går ifrån honom en bit går bra. Och häromdan visade han att han kunde stå kvar också - då blev jag faktiskt ganska imponerad!

Han är en härlig hund på många sätt. Inomhus är han kelen och vill gärna "sitta" i knät (han får bara plats med framdelen) medan ute har han inte riktigt tid med kel och klappar. Och en rolig egenhet Knas har är att han "knorrar" när han lägger sig till rätta så högt och länge att jag i början trodde det var någon ute med motorcykel som startade mortorn när jag hörde det. ;-) Han har gjort så sedan han var lill-liten så jag visste alltid vem det var som sträckte på sig när jag hörde knorret.

Dans-kullens pappa, Armagnac, har kvalat in även till nästa års tyska mästerskap i IPO! Vilket duktigt ekipage de är, Aminci och hans matte Carmen! Jag börjar fundera på om det skulle vara möjligt att åka iväg och titta..

I lördags var vi iväg till Ö-vik och hälsade på bekanta, Annica med Tino. Tinos uppfödare Eleanor var också där en stund. Annica är en duktig fotograf och tog flera bilder, men det är svårt så här års när det blir mörkt så tidigt. Tervarna med sina mörka huvuden kräver lite ljus för att komma till sin rätt. Annica har lovat att skicka bilder - om någon blev bra.

Tino och Hilda känner varandra sedan tidigare. Det var så kul att se hur förtjusta de verkar vara i varandra. Hilda leker sällan med andra hundar numera. Visserligen jagar hon både Toka och Knas när tillfälle bjuds, men det känns lika mycket som ett tillfälle att visa vem som bestämmer som ren jaktlek. Med Tino blev det lekinviter och bara lite spring, och Hilda och Tino såg verkligen ut att trivas ihop.

Det var vackert väder och resan uppför Höga Kusten bjöd på många vackra vyer (jag utgick från Härnösand). Men tyvärr blåste det ganska mycket och tanken på att stå på lydnasplanen med bara händer lockade inte. Så Toka och Knas fick också en promenad (Ö-viks BK har en jättefin promenadslinga och ett bra system där man skriver upp när man ger sig iväg så att man inte behöver krocka. Det tillsammans med övernattningsrum, träkurer för domare osv gör att klubben är ett föredöme för brukshundklubbar!)

Nej, nu vill vovvarna ut på en runda och sedan få mat. Få se om det blir till att pulsa eller om det har blivit plogat något på gångvägarna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback