Vilken tävlingsserie!

Ibland ler gudarna mot en (fast det brukar visst vara mot ett pris, hmm), och just nu känns det som om de ler mot mig och kennel Turbulens i tävlingssammanhang. På tre helger har tre hundar från Turbulens deltagit i fyra brukstävlingar, och i samtliga fall har det blivit uppflytt och klassvinst! Helt otroligt fantastiskt!

Först ut var Toka och jag på ett högrespår i Ånge (Västra Medelpads BK). Det har varit mycket dåligt med spårträningen senaste tiden, och genrepet gick uselt, så jag hade inte mycket förhoppningar inför tävlingen. Dessutom hade jag varit däckad nästan hela veckan innan pga först en jobbig förkylning och sedan ryggskott.

Fick börja med lydnaden vilket kändes bra. Toka kan bli lite seg av värme, och det är ju svalast på förmiddagen. Själv tyckte jag inte att lydnaden gick sådär strålande men de som såg på sa att det såg bra ut, så jag får väl tro på dem. :-) Vi fick i alla fall tillräckligt med poäng på lydnaden för uppflytt. Uppletandet kom sedan, och där kom hon in med de tre föremål som krävs. Lite kringelkrokar i rutan, men 8/8,5 i betyg är ju helt ok.

Sedan dröjde det innan det blev dags för spåret. Eftersom poängen för lydnaden och uppletandet sattes upp till beskådan, så insåg jag att vi faktiskt kunde få uppflytt om spåret gick bra. Men när jag räknade på olika scenarion så lyckades jag få det till att vi måste få in alla pinnarna för att det skulle räcka. (Jag räknade med bakspår, kom jag på senare.) Så när första pinnen dröjde vääldigt länge, och det sedan kändes som flera km till pinnen därefter, funderade jag en kort stund på att bryta.

Det var tur att jag inte gjorde det! Toka hade ju tagit spåret i rätt riktning och fått fullt på upptaget och sedan hittade vi 6 pinnar + slut, så slutsumman räckte gott och väl till för uppflytt till elit - och även klassvinst visade det sig till sist! Så himla kul, extra roligt för det var så oväntat! :-))

Nästa helg var det dags igen. (Veckan mellan tävlingarna fick jag magsjuka. Kanske lite nedsatt pga förkylningen?) Eftersom det var appelltävlingar i spår på klubben på lördagen åkte jag dit och tittade lite - och upptäckte till min glädje att Skoj var där och tävlade tillsammans med sin husse Jerry. Ännu gladare blev jag när de fick jättefina poäng (kommer inte ihåg exakt hur mycket) och fick uppflytt samt vann klassen de med! Jättebra jobbat!

Dagen efter for jag och Knas till Sundsvall för att tävla appellsök. Återigen hade genrepet gått mindre bra. Helt plötsligt hade Knas problem med att gå ut i rutan om han inte hade vind på eller såg figgen. Och någon vecka tidigare hade han gått så bra.. Markeringarna fungerade i alla fall. Så det var inte med alltför stora förväntningar som vi startade med söket.

Det var heller inget jättebra sökarbete vi presterade. Men Knas hittade och markerade båda figuranterna, så vi fick i alla fall betyg på söket. Budföringen gick bra även om Knas först satte sig med ryggen mot mottagaren. :-) Och lydnaden fick vi fina betyg på, frånsett en nolla på läggandet - han var inte riktigt med där. Så det blev uppflytt för Knas med - och klassvinst (vi var bara två tävlande i klassen)! Jättekul förstås!

Igår var det tredje gången gillt. (Nu har jag varit frisk en hel vecka, men är lite trött efter jobb och allt tävlande och annat på helgerna.) Toka igen, nu i lägre klass sök. Förra året tävlade vi i klassen tre gånger och de första gångerna ställde jag till det för Toka, sista gången var hon skendräktig och inte riktigt på hugget. Men den här gången kändes det som om vi borde lyckas, vilket gjorde mig lite nervös. ;-) (Jag är i och för sig alltid nervös innan start!)

Vi startade som nr 2 i klassen, med söket. Och det har väl aldrig gått så bra som på denna tävling! Jag sabbade inget - hann se åt vilket håll Toka fick vind på en figge och skickade henne dit först, gick lugnt framåt i banan när hon hade kommit iväg ordentligt på skicken, och tjatade inte på henne i onödan. Och Toka gick rakt ut och långt, använde näsan och jobbade helt enkelt fantastiskt bra! Lagom stora slag och hittade alla figgar, säkra påvis. Sedan svävade jag som på moln, och när domarna kom med berömmande ord och betyg 10 från båda, ja då började jag nästan gråta!

Resten gick också bra, och det slutade med uppflytt till högre och klassvinst, igen! Lilla fantastiska Toka och duktiga Skoj och Knas!

Nu ska vi vila från tävlingar ett tag, och träna på det som fungerat mindre bra. Nästa säsong ska vi satsa på att (försöka) fortsätta i den här stilen. :-)))

Kommentarer
Postat av: lone

Super hundarna och mattar :-) GRATTIS

Postat av: Annica

Kul att det går bra. Då blir man ju lite taggad med :)

2012-09-05 @ 17:27:22
URL: http://www.tervoristerna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback