Höstnytt

Det är kanske i senaste laget att skriva om hösten, det har redan snöat ett par gånger och imorgon får vi vintertid. Men det var ett tag sedan jag skrev sist, så vi får väl börja med hösten.
 
Knas i höstsol.
 
Toka har löpt, och det var lite spännande eftersom Knas nu blivit könsmogen och "intresserad av flickor". För säkerhets skull lämnade jag bort Toka till hundvakt under de intressantaste veckorna av hennes löp. Trodde att hon skulle vara klar när jag tog hem henne, men Knas var väldigt intresserad ändå och hon droppade ganska mycket blod fortfarande. Så jag lämnade tillbaka henne till hundvakten (bussig människa som ställer upp!) och si, då slutade löpet omedelbart.
 
Troja (Absinthe) har fått godkänt resultat på mentaltest för korning, jättekul! Jenny och Troja har också gjort ett försök i lydnadstrean som gick sådär, om jag ska förstå facebook-inlägget rätt. Det var visst en av de regnigaste dagarna hittills under hösten, så jag tycker de hade en bra ursäkt. Jag kan väl avslöja att jag har gjort ett försök i elitlydnad med Hilda (Sunnan) som också gick sådär, men vi kunde inte skylla på vädret. :-)
 
Hilda tycker inte att man behöver stressa under momenten nu när man blivit veteran, så hon galopperar inte i onödan. Sedan tycker hon att hon kan momenten bäst själv, och bryr sig inte om att lyssna så noga på matte. Men apporteringarna gick bra, allihop, förutom att hon tog det väl lugnt. Fria följet var uselt, inkallningen var hyfsad, men stå/sitt/ligg under gång gick åt skogen och rutan likaså. Nåja, vi har haft roligt under träningen, och det kanske blir något mer försök senare.
 
Men Inga-Lill och Zpeiha (Ouzo) har fått ett efterlängtat förstapris i lydnadstvåan - grattis! Inga-Lill har försökt några gånger tidigare, men haft lite otur varenda gång. Men nu gick det!
 
I slutet på förra veckan bytte jag ut lite hundar. Hilda och Toka fick vara hos hundvakt och så kidnappade jag Wilda (Krokasmedens Wannabe) från fodervärden och tog med mig henne och Knas på en rundresa till släkt och vänner. Första anhalten var Sundsvall där jag lämnade hundarna ensamma i en lånad lägenhet under några timmar för att gå på en föreläsning. Jag kände mig lite lättad när jag kom hem och såg att allt såg ut att vara i sin ordning.
 
Föreläsningen var intressant ur flera synpunkter, men en sak som fick mig att tänka till var det att det påpekades att läkemedlet Plegicil är vare sig muskelavslappnande eller smärtstillande. Att det inte är smärtstillande vet jag, och jag vet att det är svårt att få hundarna att ligga tillräckligt stilla vid höftledsröntgen för att få bra bilder när hundarna har fått Plegicil, men jag har inte riktigt tänkt på varför..
 
Det står klart och tydligt att hundar ska vara "tillräckligt" avslappnade vid HD-röntgen i FCI:s och SKK:s bestämmelser. Alltså blir ju egentligen höftledsbilder tagna på hundar som bara fått Plegicil ogiltiga..? Och det kan ju ställa till det för alla raser som har krav på fria höfter för avel..
 
Efter Sundsvall for vi till Falun där vi hälsade på boxerkompisen. Jag var lite orolig för hur Knas skulle uppfatta boxerkillen Dryas nu när båda blivit äldre och Knas hade en ny tjej med sig. Vi höll isär dem inomhus, men ute var det i alla fall inga problem. Wilda var inte så imponerad av Dryas när hon hade en äldre kille med sig, men leka lite gick bra.
 
Sedan for vi till Uppsala där jag först tränade hårda spår tillsammans med en annan tervägare, och sedan for hem till brorsan och åt middag. Där blev jag ordentligt trött på Knas som blev alldeles till sig av alla nya människor och bara skulle hoppa och klättra på alla. Wilda levde inte riktigt upp till sitt namn för hon skötte sig bättre även om hon hängde med Knas till att börja med.
 
Efter middagen satte vi oss i bilen igen och for till nästa kompis som ställde upp med husrum. Dagen därpå visade jag upp Wilda för hennes andra ägare, och fick träna sök med Knas. En övernattning till och sedan var det dags för hemfärd. Puh!
 
Det var jätteroligt att få låna Wilda och lära känna henne lite bättre. Det är en väldigt rar hund, med god arbetsförmåga. Hon arbetar koncentrerat och intensivt. Hon gillar också verkligen att få mysa i knät hos någon, och kan gå direkt från full aktivitet till att sitta och gosa. Sedan är hon väl inte någon skönhet direkt, så en utställningskarriär kan vi nog glömma. :-) Men det var väl inte riktigt det vi hade tänkt oss heller..
 
Men söt är hon i alla fall, lilla Wilda!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback