Mera tävling

Det är lite konstigt att man vill hålla på att tävla, egentligen. Innan tävlingen är man jättenervös - i alla fall jag - och går det dåligt är man på mer eller mindre dåligt humör efteråt. (Och det är inte alltid poängen eller placeringen som avgör om man tycker att det har gått dåligt eller bra.) Men jag blir alltid revanchsugen när den första besvikelsen har lagt sig och så anmäler jag mig igen. Och igen..
 
Det är lättare att förstå varför man vill tävla när det går bra. Och förra helgen gick det bra för mig och Knas. Vi startade i lägresök och Knas gjorde riktigt bra ifrån sig. Betyg 9/9 på söket och 473 poäng sammanlagt räckte med god marginal till uppflytt till högre klass. Min duktiga kille! Efter en sådan tävling går hemresan som på små moln.
 
Men nu dröjer det till nästa söktävling för Knas. Det är ett ganska stort hopp mellan lägre och högre, och det är mycket som behöver läras in före nästa start. Men det är alltid roligt att få lära in nya saker istället för att behöva nöta på samma moment hela tiden.
 
En sak som vi behöver träna en del på är uppletande av föremål. Toka verkar i alla fall ha kommit ur sin formsvacka, för de senaste gångerna vi har tränat detta har hon gått som på räls. Här kommer lite stilstudier från senaste träningstillfället. På väg ut i rutan:
 
Toka
 
Knas
 
Hilda (i mer makligt tempo)
 
Och på väg in med föremål:
 
Toka
 
Knas
 
och Hilda. Den där lädergrunkan skulle tydligen bäras i höger mungipa..
 
Knas syster Rumba har debuterat i tävlingssammanhang, och vilken debut sedan! 273,25 poäng i appellspår och uppflytt! Det är bara att gratulera och önska lycka till i fortsättningen. Rumbas husse hade framgång med sin andra hund också och fick ett förstapris i lydnadsklass 2 dagen innan.
 
Rumba visar linförighet med husse Kent. Bra kontakt! (Foto Åsa Haglund)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback