Tävlingssäsong

Nu är sommaren här (fast just nu är vädret inte så sommarlikt) och med den tävlingssäsongen. Och det tävlas flitigt både här och där!
 
Camilla med Bolero tävlar rallylydnad med framgång. Om jag förstår rätt så har de tävlat i fortsättningsklass och har kvalificerat sig för nästa klass. Rallylydnad verkar väldigt roligt för både hundar och förare och jag funderar på att prova med Toka så småningom.
 
Och det påminner mig om att Tokas syster Busa också har tävlat i rallylydnad och fick ihop 82 poäng vid sin första start i nybörjarklass! Jättekul!
 
Lone med Quickstep har tävlat lydnadstvåan och fått ett förstapris och ett andrapris. Anna-Maria med Polka har tävlat appellspår och blivit uppflyttade, fått ett andrapris i lydnadsettan och startat i lägrespår. Polka hade troligen noskvalster den gången, så spårarbetet gick inte så bra. Det blir bättre nästa gång!
 
Rumba har också startat i lägrespår och blivit uppflyttad. Hon har också tävlat i lydnadstvåan med ett andra- och ett tredjepris så här långt. (Det behövs inte många missar i lydnaden för att mycket poäng ska gå förlorade..)
 
Och så har jag och Knas tävlat. Vi började med ett lydnadsetta och fick det tredje förstapriset vi behövde för lydnadsdiplom 1. Sedan provade vi med ett lägrespår och blev uppflyttade till högre klass. Och efter att ha varit på sökläger i Eksjö i år igen, blev jag så inspirerad att jag anmälde till ett högresök - och där blev vi också uppflyttade! Helt otroligt! Den tävlingen blev extra rolig genom att min kompis Katarina också tävlade och fick uppflytt till högre klass med sin boxer Dryas.
 
Efter tävlingen hade jag en veckas semester, och den utnyttjades till mer sökträning, några underbara dagar på västkusten med Katarina och till sist ett par dagar på kennel Ullhedens läger där jag bl.a. träffade Knas pappa Armagnac och hans matte.
 
Det var väldigt trevligt att träffa Carmen igen och få se Armagnac och att få jämföra honom med Knas. Knas är lite högre (jag har inte vågat mäta honom sedan han växt färdigt..) och har även lite mer päls men det finns många likheter. Att se Carmen träna lydnad med Armagnac var en upplevelse - vilken arbetsglädje! Armagnac fick även prova på sök en gång, och det gick alldeles utmärkt.
 
Det var verkligen bussigt av Camilla Berg som har kennel Ullheden att bjuda in mig och Carmen så att vi kunde träffas när Carmen var i Sverige ett par dagar. Camilla var med till Tyskland när jag parade Toka med Armagnac, så hon hade också träffat Carmen. Och det var toppen att få några extra träningstillfällen i sök för Knas - så tack alla Ullhedare för att vi fick vara med!
 
Toka då? Ja, hon har också fått några träningspass i sök, och jag satsar på att starta henne i elitspår och högresök i sommar. Hon är riktigt duktig, så det ska bli spännande. Problemet med elitspår är att det är svårt att komma med på tävling - vi får se hur det går.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback