Lite blandat

Ikväll är det lite vitt på marken och vi gick en sväng i skogen efter mörkrets inbrott. Det är så skönt när snön har kommit; allt blir ljusare och man ser hjälpligt var man går i mörkret även utan belysning (i alla fall när man bor i närheten av en stad och det är lite mulet).

Jag har låtit undersöka Knas armbågar med hjälp av CT, som Djursjukhuset i Östersund har införskaffat. CT ger mycket mer information än vanlig röntgen, och jag ville veta hur det stod till med armbägarna eftersom Knas har fått en 1:a vid röntgen men har varit helt besvärsfri hela tiden.

Svaret blev att han har helt jämna och fina ledytor, inga broskdefekter och processus anconeus och coronoideus är båda hela i båda armbägarna. Inga tecken på svullnad i mjukdelarna kring armbågarna. Man ser lite benpålagringar på ovandelen av vänster proc. anconeus (inte ledytan) och lite ökad bentäthet på något ställe i båda lederna. De som granskade undersökningen trodde förändringarna berodde på belastning (han är ju 5 år och tränar/tävlar elitsök mm), men vågade inte utesluta bakomliggande ärftlig orsak.

Allt som allt verkar det som att Knas armbågar är i fint skick. Eftersom ingen av kullsyskonen med ED på röntgen har några problem med sina armbågar, är det sannolikt att även deras är ok.

Om Rumbas valpar får fina leder, kanske man skulle våga använda Knas i avel. Å andra sidan har jag ingen tik att para honom med, så det lär inte bli aktuellt. Synd egentligen, för han är både snygg att se på, en jättetrevlig hund i vardagen och en duktig tävlingshund.

Lille Kiitos väger nu nästan 20 kg. Jag hoppas att han inte ska bli lika stor som Knas och än så länge verkar det inte så. Han ska väl inte växa såå mycket till.. ? Jag har selar och annat som passar till en mindre hund, och skulle gärna slippa att köpa en till uppsättning som passar en större hund.

Kiitos är lite dyr i drift. Han fick mina gamla tofflor som föregående och denna valpkull roat sig med att gnaga på. Dem har han bitit sönder ordentligt, och tyvärr har han sedan fortsatt med andra skor. Glömde ställa upp ett par sandaler på hyllan när jag gick till jobbet idag, och det första som möter mig är små bitar och en större bit av ena sandalen utspridd över golvet. Jag blev inte så glad.

Men annars är han en pigg, snäll och gosig hund, så man får ta det goda med det onda. Måste bara komma ihåg att ställa undan skorna när jag lämnar huset...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback